Norske Redningshunder

Redningshunder rykket ut til snøskred på Haukeli

Pressemelding   •   des 03, 2012 17:00 CET

Norske Redningshunder rykket ut med flere lavinehunder til et snøskred på Haukeli Skisenter. 1 person er bekreftet reddet ut av skredet etter å ha blitt funnet med skredsøker. Pga for dårlig sikt kunne ikke Redningshelikopter fra Rygge fly inn 2 lavinehunderr som var klare på Jarlsberg flyplass. Norsk Luftambulanse på Ål måtte også avbryte oppdraget pga for dårlig sikt. De hadde med lavinehund fra Norske Redningshunder.

I tillegg har 3 lavinehunder rykket ut med bil fra Odda og Telemark. Den siste har politieskorte for å komme fort frem.

Norske Redningshunder er en landsomfattende, frivillig, humanitær redningsorganisasjon. Organisasjonen utdanner hunder og hundeførere til bruk i redningstjenesten, og organiserer beredskap for disse ekvipasjene gjennom kontakt med hovedredningssentralene og lokale politimyndigheter.
Organisasjonen  er landsomfattende og inndelt i distriktsorganisasjoner som har sitt virke innenfor geografisk avgrensede områder. Norske Redningshunders vaktlister distribueres til hovedredningssentralene og lokale redningssentraler/politimyndighet. Ved behov utkalles ekvipasjer også over distriktsgrensene.