Redningsselskapet

Redningsskøytene i sommer

Pressemelding  •  14-09-2012 15:17 CEST

I sommer fikk over 5000 mennesker hjelp av redningsskøytene. Det har vært alt fra tau i propellen, motorstopp til kantring. Men de har hatt færre oppdrag i år i forhold til fjorårets sommer. Sommeren 2012 har vært regnfull, og det var færre på sjøen i år enn årene før. Redningskøytene har hatt over 400 færre oppdrag i sommermånedene mai- august enn året før.

Alltid på vakt
Mannskapene på redningsskøytene er på vakt 24 timer i døgnet året rundt. I sommer har de blitt oppringt både natt og dag. Fem personer har blitt reddet. Det verste oppdraget var trolig søk etter omkommet kvinne med et barn på 1,5 år som kantret med en oppdrettsbåt og sank.

Alkohol, fart og uten vest
–De fleste oppdragene gjelder båter med motorproblemer, tau i propellen, ankeret som sitter fast, båter som har gått tom for strøm og som har gått på grunn. Det har vært mye dykking, sier skipsfører Magnar Opdal på redningsskøyta «Inge Steensland».  –Mellom fem og ti hendelser i sommer kunne ha blitt fatale, men endte godt. De fleste hadde blandingen av høy fart, alkohol og manglende redningsvest, og det var små marginer som gjorde at det gikk bra, sier skipperen.

Flyteplagg redder liv
 – Vi ser at folk har blitt flinkere i år, men fortsatt er det alt for få som bruker flyteplagg. Liv kunne vært reddet dersom flere brukte flyteplagg, sier Redningsselskapets nye generalsekretær, Rikke Lind.  17 personer omkom i forbindelse med fritidsbåt i første halvår av 2012.  Det er tre flere i forhold til året før. Minst 11 av de omkomne brukte ikke redningsvest. Et stort flertall av dødsulykker med fritidsbåt de siste årene har skjedd med åpne båter, RIBer, kajakker eller tradisjonelle passbåter. Hadde flere brukt redningsvest, ville liv vært spart. Det er rundt 200 000 personer i båt som ikke bruker redningsvest.

–Båtførerprøven er for gammeldags
Det sier generalsekretær Rikke Lind. –Det bør bli mer fokus på fart og moderne navigasjon i båtførerprøven. De siste årene har vi sett flere ulykker med fritidsbåter i høy fart. Det ender ofte med store personskader og omkomne, sier generalsekretær Rikke Lind.

FAKTA OM REDNINGSSELSKAPET

Redningsselskapet er en frivillig organisasjon som driver de 42 redningsskøytene som dekker norskekysten og de to største innsjøene Mjøsa og Femunden. De siste ti årene har redingsskøytene reddet 350 liv og berget 1000 fartøy fra forlis.

I tillegg driver Redningsselskapet et omfattende opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sjøsikkerheten. Mer en 30.000 barn og unge er hvert år i kontakt med sjøvettbudskapet til Redningsselskapet. Les mer på www.rs.no

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom