NAF

Refleks - Julegaven som reflekterer omsorg og kjærlighet

Pressemelding   •   des 04, 2015 14:37 CET

I adventstiden er vi flinke til å lyse opp hjem og hager, men er vi flinke til å lyse opp oss selv når vi er ute og går i mørket? – Vi er for dårlige til å bruke refleks. Det er lett å glemme den når man skal ut å gå en kveldstur eller lufte hunden. Derfor oppfordrer vi alle til å kjøpe klesplagg med refleks til jul. Det reflekterer kjærlighet, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Det fins et godt utvalg av klær og sko som har innsydde reflekser. Alt fra luer, skjerf, jakker og joggesko. Sågar har man kombinasjonen sko med brodder og refleks så man er både synlig og stødig. Det er bare én av fire som bruker refleks, og det må det gjøres noe med.

- Klær med refleks vil gjøre at flere er synlige i mørket. Mange fotgjengere tror de er synlige fordi de ser bilene, men slik er det ikke. Selv i byer og der det er gatelys er man lite synlig i mørketiden, sier Sagedal.

I fjor høst testet NAF ulike reflekstyper. Et av funnene derfra var at uten refleks var det knapt nok mulig å se personen før testbilen var fem meter unna. Med refleksvest var samme person synlig 200 meter unna. Fem meter gir ikke rom for hverken å reagere eller styre unna.

Det å kjøre på en fotgjenger er skrekken til mange bilister nå i den mørke årstiden. Kombinasjonen av regnvær, mørke og svart asfalt gjør fotgjengerne nærmest usynlige.
- Jeg har begynt å ha med reflekser i bilen. Ser jeg fotgjengere som krysser veien der jeg kjører, ruller jeg ned vinduet og tilbyr en refleks. Alle setter pris på det, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Refleksen er viktig, men det er også synet til den som kjører bil. Alle vet at rene ruter og gode lys er viktig, men det å sjekke synet sitt sitter lenger inne. Fra man er rundt 40 år blir synet dårligere.
- En 60-åring ser faktisk halvparten så godt som vedkommende gjorde da han var 25. Dette må bilførere ta inn over seg, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Norges Automobil-Forbund er Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon og har over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2.000 frivillige tillitsvalgte. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 45 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistnad og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Statens vegvesen driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.