Ving Norge AS

Reisen til Gran Canaria – nordmenns nye juletradisjon?

Pressemelding   •   nov 05, 2013 15:55 CET

Juletradisjonene er i endring. Hvit snø er for over 12 000 nordmenn byttet ut med hvit sand i år. Julen er for alvor blitt høysesong for feriereiser til varmere strøk, og mye tyder på at kommunenes innstramminger av permisjonsinnvilgninger utenom skolens fastsatte fridager bidrar til at enda flere benytter juleferien til å reise bort sammen.

Stadig flere velger bort hvit snø og kulde mot strand i julen og over 12 000 nordmenn har allerede sikret seg solferien med Norges største reisearrangør Ving. Majoriteten av de som reiser er barnefamilier.

–  Mange opplever at de får bedre tid til å være sammen når de reiser bort fra alle julens forpliktelser, tradisjoner og forventninger. Spesielt de som har små barn, og som kanskje opplever tidsklemma i hverdagen synes det er deilig å reise bort sammen. I ferien får vi tid til hverandre, og det er jo tross alt det julen handler om for mange, sier Tonje Fossum, markeds- og kommunikasjonsdirektør i Ving.

8 av 10 av reisearrangørens jule- og nyttårsreiser er allerede solgt, og noe av bakgrunnen for den store etterspørselen er i følge Fossum at årets juleferie er spesielt gunstig med tanke på fridager.

–  Romjulen i år består bare av to ordinære arbeidsdager, så det er en lang og deilig høytid som ligger foran oss. I tillegg har mange kommuner endret på reglene for å gi elevene fri utenom ferier, noe som igjen gir økt press på juleturene til varmere strøk, forteller Fossum.

Gran Canaria er i år som i fjor nordmenns storfavoritt, men også Tenerife og mer eksotiske reisemål som Thailand, Gambia og Aruba er populære reisemål. –  Å reise til Gran Canaria er for mange familier nesten blitt en tradisjon i seg selv. Mange reiser gjerne flere generasjoner i ett følge, og mange velger å bo på Sunwing Family Resorts – våre desidert beste familiehotell. Selv om man velger å feire høytiden på Gran Canaria er det ikke nødvendigvis slik at man trenger å gå glipp av den norske, tradisjonelle julemiddagen.
 –  Vi nordboere har for lengst satt vårt preg på Gran Canarias restauranttilbud og de som ønsker å feire på tradisjonelt vis med juleribbe eller pinnekjøtt til middag, vil ha flere gode spisesteder å velge mellom. Øya representerer derfor en god kombinasjon for de som ønsker seg en varm solferie, men som likevel vil ha et visst innslag av norsk julefeiring.

Drømmereisen til jul
Mange velger også å ta ut en ekstra ferieuke i forbindelse med jula og reiser til mer eksotiske reisemål som Thailand, Gambia og Aruba. Nytt av året og spesielt populært er såkalte kombinasjonsreiser, der man bor på forskjellige reisemål i løpet av ferien og opplever dobbelt så mye.

–  I jule- og nyttårsferien kan vi tilby kombinasjonsreiser både på Kanariøyene, Cuba og Aruba og i Mexico og Thailand. Én uke på Aruba kan til og med kombineres med én uke All Inclusive-cruise i Karibia, der du får oppleve både Curaçao, Colombia, Panama og Venezuela.

I julestemning på Europas julemarkeder
En annen tendens er at stadig flere nordmenn prioriterer et avbrekk fra julestress og juleforberedelser og reiser på storbytur før jul – med avslapning, underholdning, shopping, god mat og vin på agendaen. –  I førjulstiden er mange av verdens storbyer på sitt aller vakreste med vinterdekorerte gater, stemningsfulle julemarkeder og mange muligheter for rimelig julegavehandling. London er spesielt populært blant gjestene våre, men også Berlin, Praha, Paris, Wien og Budapest står høyt på listen.

Her er det fortsatt ledig
Til tross for at flyene sørover for alvor begynner å fylles opp, er det fremdeles mulig å bestille seg en plass i solen i juleferien. Det er først og fremst avgangene den siste uken før jul som kan bestilles.

–  Vi har fremdeles noen ledige seter til Gran Canaria og Tenerife med avgang den siste uken før jul. Du kan reise fra Oslo 17/12, 20/12, 21/12, 22/12 og 23/12. Fra Bergen 20/12 og 22/12. Fra Trondheim har vi fremdeles ledig 19/1.

Dersom det skulle friste med en julefeiring med tærne i sanden på noen av verdens vakreste strender, har Ving også en gledelig overraskelse på lur.

De som kan reise bort 14 dager fra 17. desember kan sikre seg en flybillett til paradisøya Aruba for kun 2 495 pr. person.  Men det gjelder å bestille raskt, for det er mange som vil reise,avrunder Fossum.

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 170 reisemål i over 40 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon, i egne butikker samt utvalgte reisebyråer over hele landet. Ving Norge AS har 89 ansatte og over 420 000 reisende årlig.