Norges Kampsportforbund

Reiser til Nederland for å prøve å kvalifisere seg til VM og til OL-kvaliken i Taekwondo

Pressemelding   •   feb 18, 2011 08:40 CET

Hele 38 taekwondoutøvere fra Norge med elitelaget i spissen reiser denne helgen til Nederland for å delta i det åpne nederlandske mesterskapet  i Taekwondo som er et rankingstevne i regi av World Taekwondo Federation (WTF).  Mesterskapet arrangeres i Eindhoven. Totalt deltar det 673 utøvere i mesterskapet.

Elitelaget i Taekwondo som består av Hasnain  Hussain fra Grorud Taekwondo klubb, Jan Petter Hammer fra Viking Taekwondo klubb, Eirik Bratli fra Mudo Team Furuset, Mona Solheim fra Namsos Taekwondo klubb, Robert Honningsdalsnes fra Grorud Taekwondo klubb og Nikolina Kursar fra Viking Taekwondo klubb skal delta. I tillegg til elitelaget deltar det 32 andre taekwondoutøvere fra Norge. Følgende andre klubber deltar : Mudo Team Tveita, Keum Gang Teaekwondo klubb St. Hanshaugen, Taekwondo Team Heimdal. Hwa Rang Team Drammen, Tøyen Taekwondo klubb, Nesodden Taekwondo klubb, Namsos Taekwondo klubb, Øvre Romerike Budo Senter, Grorud Taekwondo Klubb og Viking Taekwondo klubb.

Stevnet i Eindhoven er viktig stevne for de norske taekwondoutøverne fordi stevnet er et av flere kvalifiseringsstevner som legges til grunn for uttaket til Taekwondo-VM som arrangeres i Sør-Korea i mai, og til OL-kvalifiseringen som arrangeres i Azebaijan i juli, sier sportssjef Dag Jacobsen i Norges Kampsportforbund

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.