Reitangruppen

Reitangruppen med nok en topp-plassering i anerkjent lederkåring; kun slått av Choice Nordic

Pressemelding   •   feb 05, 2013 21:00 CET

Med besøk fra Harvard University i USA, artister og 300 tilhørere, kåret Assessit i kveld Årets Unge Leder 2012. Kåringen skal gi anerkjennelse og ekstra oppmerksomhet til dyktige unge ledere. Elisabeth Søyland, Hotel Manager i Nordic Choice Hotels vant kåringen, Per Åge Dahl, regionsdirektør for region Oslo REMA 1000 tok sølvet, og Kjell Leirgulen fra Posten Bring tredjeplassen. Reitangruppen hevdet seg dermed nok en gang i den gjeve kåringen.

- Ja, dette er fantastisk morsomt, og viser at vi i Reitangruppen har ledere med høy kompetanse og sterke indre verdier. Dette er vi meget stolte av, sier Colonialmajor Odd Reitan.

Mottatt flere ledelsespriser

Reitangruppen har tidligere mottatt flere priser og utmerkelser for ledelse, og er blant annet kåret til en av Norges beste arbeidsplasser flere år på rad i Great Place to Work-kåringen. Selskapets ansatte har også blitt kåret til Årets Unge Leder (Assessit 2009), vært representerte på E24 topp 100-listen alle årene, og selskapet har også fått en Europeisk utmerkelse for Inspirerende Lederskap (2012).

- Vår visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdibaserte selskap, og det krever mye av lederne våre. Vi jobber med filosofi, kultur og verdibasert arbeid nettopp for å skape dyktige ledere og øvrige medarbeidere - som føler seg verdifulle, sier Odd Reitan.

Tester, undersøkelser og simuleringer

Kåringen Årets Unge Leder skal gi anerkjennelse og ekstra oppmerksomhet til dyktige unge ledere, men også sammenligne egne unge ledere mot unge ledere i andre virksomheter. På denne måten kan man videreutvikle unge ledere til å bli enda bedre, og videre skape enda bedre resultater. Kåringen er basert på forskning og kunnskap, og kandidatene er gjennom tester, undersøkelser og simuleringer. Kandidaten må ha en anbefaling fra nærmeste leder, være 40 år eller yngre, ha vært i sin nåværende stilling i minst 12mnd og ha ansvar for avdeling med minimum fem medarbeidere.

- Jeg synes jo det var helt topp at Reitangruppen og REMA 1000 hadde lyst til å nominere meg, og selve prosessen var grundig og interessant. For meg har hele denne gjennomgangen vært utviklende i seg selv. At man i tillegg kommer på sølv-plass er en kjempehyggelig anerkjennelse for både meg og de jeg jobber sammen med, sier Per Åge Dahl.

Får folk til å føle seg verdifulle

I oktober i fjor, laget E24 for fjerde året på rad en liste over de 100 ledertalentene som satt hvert sitt preg på norsk og internasjonalt næringsliv i 2012. Reitangruppen var representert med hele tre kandidater på listen, blant annet regionsdirektør for REMA 1000 Oslo, Per Åge Dahl (33).

- Per Åge er «hel ved». Han representerer verdibasert ledelse i praksis. De får folk rundt seg til å føle seg verdifulle, de har verdigrunnlagene våre i holdning og adferd, og de skaper økonomiske verdier også. Han har ekte "passion" for både virksomheten og menneskene rundt seg. Dette er en leder som mange beundrer – med god grunn, sier kommunikasjonsdirektør i Reitangruppen, Solfrid Flateby.

Sterke relasjoner og gode resultater

Gjennom å måle personlige egenskaper, innhentet informasjon om hvordan lederne takler dagens arbeidsinformasjon, samt observasjon av yrkesrelevante kompetanser gjennom jobbsimulering, kårer Assessit Årets Unge Ledere i forbindelse med et inspirerende fagseminar. I år kom Marty Lindsky fra Harvard, og foredro om hvordan ledere både kan ha gode, sterke relasjoner til sine medarbeidere og samtidig være gode på gjennomføring og det å skape resultater.

- Vi har utviklet konseptet Året Unge Leder for å fokusere på godt lederskap hos unge, talentfulle ledere under 40 år. Konseptet er faglig forankret, basert på veldokumentert forskning, og har vært gjennomført med suksess siden 2009. Det å arrangere en god fagdag til inspirasjon for disse lederne er utviklende for oss også, sier prosjektleder Anne Mørup-Andersen i Assessit.

Årets Unge Leder 2012:

Første plass: Elisabet Søyland (34), Hotellsjef, Clarion Hotel Stavanger
Andre plass: Per Åge Dahl (34), Regionsdirektør, Rema 1000 Norge AS, Oslo
Tredje plass: Kjell Magne Leirgulen (39), Direktør Salg og Kundeservice, Posten Norge AS, Oslo

Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld og en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2011 (inkl. franchiseomsetning) for 64 milliarder kroner, sysselsetter 32.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.