Ving Norge AS

Rekordfulle sommerfly – og nå forsvinner vinterreisene

Pressemelding   •   aug 10, 2015 11:17 CEST

Nordmenn lengter etter sol og sommer og Norges største reisearrangør, Ving har økt salget av vinterreiser med nesten 40 prosent. Det elendige sommerværet har vært god butikk for selskapet som fløy med rekordfulle fly i juli.

- Det har vært en fantastisk sommer for oss som selger reiser til sol og varme. I juli fløy vi med fly som var 99,6 prosent fullsatt. Selv om vi har gått helt tilbake til 2002 finner vi ingen år med bedre resultat. Dette er veldig moro, smiler kommunikasjonsdirektør Tonje Løkaas Fossum fornøyd.

Dyrere sommerreiser

Allerede i mai merket reisegiganten at etterspørselen etter sommerreiser økte. De tre første ukene av juni hadde Ving rekordsalg sammenlignet med tidligere år. Den store etterspørselen har også gitt utslag på prisene. Årets sommerreiser ble solgt til en langt høyere pris enn de foregående årene.

- Reiser er som jordbær, de blir dyrere jo mer det regner. De som kjøpte reisen sin i januar gjorde det aller beste kjøpet. Da var prisene vesentlig lavere og utvalget langt større enn for dem som bestemte seg i siste liten, i følge Løkaas Fossum.

Vinterreisene går unna

At mange fremdeles savner sol og sommer viser seg nå tydelig på vintersalget. Ving har solgt 36 prosent flere vinterreiser enn på samme tidspunkt i fjor.

- Totalt har vi solgt nesten fire av ti vinterreiser! Kanariøyene er som alltid mest populært, men det er gøy å se at nyheten vår med direktefly til Jamaica går unna. Halvparten av setene er allerede solgt. Cuba er også i vinden, her er syv av ti reiser allerede bortbestilt, sier Tonje Løkaas Fossum.

For å møte den økte etterspørselen har selskapet satt inn ekstrafly fra Trondheim til Mallorca i høstferien og fra Bergen til Gran Canaria i påskeferien. Hun utelukker heller ikke at det kan være snakk om flere ekstrafly utover høsten.

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 300 reisemål i over 40 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon, i egne butikker samt utvalgte reisebyråer over hele landet. Ving Norge AS har 89 ansatte og over 400 000 reisende årlig.