Redningsselskapet

Rekordmange gir julegaven til sjøsikkerhet

Pressemelding   •   des 04, 2013 14:25 CET

Redningsselskapet opplever en uventet stor suksess med kampanjen «Nautisk mil» der kommuner, bedrifter og privatpersoner kan støtte driften av sin lokale redningsskøyte.

– Det er helt klart at mange ønsker å gi en ideell gave til jul, og ikke bare nok en dings under treet. Vi ser spesielt at firmaer gir "nautiske mil" til jul. Det er veldig hyggelig, sier generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet.
Nautisk mil-kampanjen startet i høst. Målet er å engasjere så mange som mulig til å støtte Redningsselskapets arbeid for en trygg og god kyst. En nautisk mil koster 500 kroner og dekker drift, vedlikehold og bemanning.
– Nå har vi akkurat passert 1,5 millioner kroner og det er virkelig en rekord. Dermed har vi dekket drift av redningsskøytene i 3 000 nautiske mil, legger Lind til.

Ordførerstafett
Så langt har over 200 bedrifter og rundt 50 personer kjøpt nautiske mil til sine lokale redningsskøyter. Stafetten pågår også blant alle landets kommuner, med ordførerne i spissen. I Tromsø har ordfører Jens Johan Hjort bidratt med 10 nautiske mil. På Østlandet sparket ordfører Fabian Stang i gang ordførerstafetten, og leverte stafettpinnen til ordfører Lisbeth Hammer Krog i Bærum.
26 av landets kommuner har bidratt med nautiske mil så langt. Finnmark topper med åtte kommuner, med Møre og Romsdal med seks kommuner hakk i hæl.

Trygger kysten
Inntektene skal bidra til å sikre at redningsskøytene kan passe på alle som ferdes på sjøen, også i juletida. Etter en sommer med rekordmange oppdrag er det lite pauser for de 45 skøytene rundt omkring i landet.
– Våre redningsskøyter er i beredskap 24 timer i døgnet. Norge har en utrolig aktiv kyst også gjennom vinteren, så de nautiske milene er med på å sikre at alle får de hjelpen de trenger året rundt, avslutter Rikke Lind.

Sjekk om «din» ordfører har kjøpt nautiske mil til sin redningsskøyte:

Finnmark: Måsøy, Hammerfest, Nordkapp, Gamvik, Loppa, Vardø, Båtsfjord og Alta
Troms: Tromsø, Lenvik og Skjervøy
Nordland: Træna
Trøndelag: Røros
Møre og Romsdal: Ålesund, Aukra, Hareid,Haram, Aure og Vanylven
Sogn og Fjordane: Vågsøy og Selje
Rogaland: Haugesund
Oslo: Oslo
Akershus: Bærum, Asker og Røyken

Les mer om kampanjen på www.nautiskmil.no

FAKTA OM REDNINGSSELSKAPET

Redningsselskapet er en frivillig organisasjon. Våre 44 redningsskøyter dekker norskekysten og de to største innsjøene Mjøsa og Femunden. De siste ti årene har våre redningsmenn og -kvinner reddet 350 liv og berget 1000 fartøy fra forlis.

I tillegg har Redningsselskapet et omfattende opplysnings- og ulykkesforebyggende arbeid for å bedre sjøsikkerheten. Mer en 30 000 barn og unge er hvert år i kontakt med sjøvettbudskapet til Redningsselskapet. Les mer på www.rs.no