A/S Norske Shell

Rekrutterer til realfag med mobilspill

Pressemelding   •   okt 04, 2012 12:24 CEST

Hvordan går man fram for å sørge for at flere norske ungdommer velger realfag? Nå går A/S Norske Shell veien om mobilunderholdning for å styrke rekrutteringen. Samme uke som Ormen Lange feirer 5års-jubileum lanserer operatøren en nettportal og et mobilspill for iPhone og Android for å gi en enkel og actionfylt innføring i hva man kan bruke realfagsutdanningen til i olje- og gassindustrien.

Nettstedet www.ormenlangeworld.com er blitt fornyet med nytt design og nytt innhold og er nå laget for å fungere optimalt på både mobiltelefoner og nettbrett, i tillegg til vanlig laptop eller desktop. Spillet Pipe Rider er utviklet som en app, fritt tilgjengelig både på App Store og Google Play.

Ormen Lange Pipe Rider – Et fantastisk eventyr tusen meter under havet
Lynrask og fartsfylt racing i gassrørene! Du befinner deg 1 000 meter under havoverflaten på gassfeltet Ormen Lange. Målet ditt er å kjøre så raskt som mulig gjennom gassrøret til endestasjonen i England. Vanskelige forhold vil forsøke å forhindre deg og du vil måtte bruke frostvæskekanonen for å skyte bort issørpe som hoper seg opp i rørledningen og samle sammen så mange power-ups du klarer for å komme frem i tide!

- www.ormenlangeworld.com er primært laget for unge mellom 12 og 24 år som er i ferd med å ta utdanningsvalg. Nettstedet inneholder både fakta og underholdning om Ormen Lange, og er også tilrettelagt for elevarbeid i skolene. - Tanken bak portalen er å bidra til rekruttering ved å bygge kunnskap om olje- og gassindustrien med Ormen Lange som eksempel. Vi håper at Ormen Lange World, ved å gjøre fakta og faglig innhold spennende, kan bidra til å vekke interessen for realfag og petroleumsrelaterte fag hos de unge, sier prosjektleder Alice Bergfall i A/S Norske Shell.

6. oktober markerer fem år siden den offisielle åpningen av Ormen Lange. Nettstedet ”Ormen Lange World” ble første gang lansert i 2009 og hadde 132.000 besøkende det første året. Nettsiden er fortsatt godt besøkt, både av brukere fra Norge og resten av verden. I tillegg til spillet Pipe Rider, byr Ormen Lange World på skoleoppgaver, filmer og informasjon om mennesker som jobber med Ormen Lange.

Det er digitalbyrået Agens AS som har utviklet nettsiden og spillet på vegne av A/S Norske Shell og lisenspartnerne i Ormen Lange.

Fakta om Ormen Lange
• Ormen Lange er en av Norges mest komplekse og teknologisk krevende feltutbygginger. Ingen andre felt produserer fra så dypt vann, under så tøffe forhold og med så avansert utstyr. Ormen Lange er Norges nest største gassfelt og befinner seg på 850 til 1 100 meters havdyp.
• Reservoaret ligger 120 kilometer nordvest for Kristiansund i Norskehavet, nesten 3 000 meter under havoverflaten. Alle installasjonene til Ormen Lange ligger på havbunnen, og gassen føres til prosessering på landanlegget på Nyhamna. Gassen tilbringer knappe ti minutter på Nyhamna før den eksporteres til Storbritannia, gjennom en av verdens lengste undersjøiske rørledninger.
• Ormen Lange-brønnene, som bores i et område med ekstreme værforhold og minusgrader på havbunnen, er blant verdens største i diameter og produserer opptil 20 % av Storbritannias gassbehov. Dette tilsvarer like mye energi som hele Norges forbruk til sammen.
• En av de store utfordringene ved utbyggingen av Ormen Lange var å legge rørene over Storegga, som er en flere hundre meter stupbratt undersjøisk raskant, skapt av en tsunami for 8.200 år siden. Både utbyggingen og den videre utviklingen av Ormen Lange består av store delprosjekter som krever ny teknologi og innovasjon.
• Lisenspartnerne i Ormen Lange er A/S Norske Shell, Petoro AS, Statoil Petroleum AS, DONG E&P Norge AS, ExxonMobil E&P Norway AS.

For presse:

For mer informasjon kontakt:

Alice Bergfall, Kommunikasjonsrådgiver, A/S Norske Shell,
Telefon +47 97 06 90 38 / + 47 715 64 190, e-mail: alice.bergfall@shell.com