Reitangruppen

REMA 1000 har Norges beste kjøpmann!

Pressemelding   •   des 03, 2013 10:00 CET

I knalltøff konkurranse vant Ann Kristin Børresen fra REMA 1000 Midtveien i Moss prisen Årets Kjøpmann 2013. Prisen gis til en daglig leder i butikk som har markert seg ut over det vanlige i løpet av året som har gått. Årets Kjøpmann fikk prisen for hennes utrolige snuoperasjon – som juryen mener knapt har sitt sidestykke i norsk dagligvarehistorie.

- Vi i REMA 1000 er svært stolte over at vår Ann Kristin er kåret til Norges beste Kjøpmann. Ann Kristin lykkes fordi hun alltid tenker på hva som er viktigst og best for kunden. Gjennom sitt engasjement, smittende humør og hardt arbeid, har hun på to år snudd nedgang til en fantastisk oppgang, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000.

Prisen deles ut hvert år av Handelsbladet FK og i år er det den 14. gang man kårer Årets Kjøpmann. Vinneren selv ble svært overrasket av både jury, kolleger og regionsdirektør i REMA 1000 da hun fikk prisen.

-  Jeg er helt overveldet, jeg har egentlig bare lyst til å grine, sier Børresen etter å ha hørt juryens begrunnelse. Og gir æren til familien og ektemannen:

- Jeg hadde aldri greid det uten Torry, sier hun.

Ann Kristin er tidligere i høst kåret til både regionens beste, og REMA 1000 sin beste Kjøpmann. Siden overtakelsen 1. januar 2011 har veksten i butikken i Midtveien vært på formidable 63 prosent. Når Ann Kristin Børresen overtok var resultatet på minus 700.000 kroner. I fjor tok hun ut 2,2 millioner. Butikkens vekst er det ingen som har vært i nærheten av og fortsatt er butikken en av vekstvinnerne i Østre Østland.

- Det er mye jobb, men det er jo utrolig moro. Vi tror på vekst her i lang tid framover, sier hun og sikter mot 100 millioners omsetning i 2015.

Juryens begrunnelse:

"Ann Kristin Børresen i Rema 1000 Midtveien i Moss har utvist et eksepsjonelt kjøpmannskap i både i året som er gått og foregående år. Det krevde stort mot og dristighet å overta en butikk som kjeden i praksis hadde avskrevet og vurderte å legge ned, men Ann Kristin ville vise hva hun var god for – på tross av mange advarsler.

Resultatet er en utrolig snuoperasjon som knapt har sitt sidestykke i norsk dagligvarehistorie. Et minus på 700 000 kroner ble i løpet av bare drøye to år snudd til et gedigent pluss – i fjor fikk hun et resultat på 2,2 millioner kroner. I samme periode økte omsetningen fra 36 til 63 millioner kroner – og veksten fortsetter i samme takt i år.

En slik snuoperasjon gjør seg ikke selv, og bak suksesshistorien ligger mange og lange dager med beinhardt arbeid, sterk vilje, stor ordenssans, godt humør, en usvikelig tro på at det skal gå, og kanskje en aldri så liten porsjon galskap!

Kjøpmannen trekker gjerne frem de ansatte når suksesshistorien skal fortelles, og det med rette. Men uten godt lederskap kan selv ikke de aller flinkeste medarbeiderne levere butikk på et så høyt nivå som vi ser i Rema 1000 Midtveien. Det er ingen tvil om at Ann Kristin er en trygg og inspirerende leder som de ansatte stiller seg bak og ønsker å hjelpe frem til suksess.

Ann Kristin har ingen planer om å hvile på laurbærene. Hun setter seg stadig nye mål, og planen er å nå 100 millioner kroner i omsetning innen 2016. At det innebærer mye arbeid bekymrer henne ikke det spor, for som hun sier – hun har det «gørmoro» på jobb!

Juryen er dypt imponert over Ann Kristins snuoperasjon, og tror det vil gå mange år før vi ser noe lignende igjen. Det er ingen tvil om at vi her har å gjøre med en kjøpmann i særklasse."

Om prisen:

Prisen «Årets kjøpmann» deles ut til en daglig leder i butikk (kjøpmann, disponent, franchisetager, butikksjef, bestyrer) som har markert seg ut over det vanlige i løpet av året som har gått. Prisen kan tildeles for å påskjønne ekstraordinær innsats på enkelte områder, eller for gjennomgående dyktig ledelse av butikken. Det er en forutsetning at de økonomiske resultatene er gode. Prisen deles i år ut for 14. gang.

Reitangruppen består av fire forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Reitan Eiendom og Uno-X Gruppen. Reitangruppen har i tillegg datterselskapet Spaceworld, en eierandel på 15,6 prosent i Axfood og 3,5 prosent i Sparebank1 Midt-Norge. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som Skandinavias mest verdidrevne selskap. Reitangruppen omsatte i 2012 (inkl. franchiseomsetning) for 72 milliarder kroner, sysselsetter 34.000 mennesker i Skandinavia og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.