Verdane Capital Advisors

RESMAN, en verdensledende leverandør av trådløs overvåkning av oljereservoarer, får Nordic Capital som ny eier

Pressemelding   •   mar 26, 2015 07:07 CET

En aksjonærgruppe bestående av blant andre Statoil Technology Invest og Verdane Capital V “Verdane Capital” har blitt enige om å selge RESMAN til Nordic Capital Fund VIII “Nordic Capital”.

Siden starten i 2005 har RESMAN raskt utviklet sin innovative tracer- og dataanalyseteknologi for å tilby et langsiktig, pålitelig, risikofritt og kostnadseffektivt alternativ til overvåkning av oljereservoarer. Selskapet ble etablert i 2005 av SINTEF Venture og Statoil Techology Invest, basert på teknologi utviklet av SINTEF og IFE. Siden oppstart har selskapet installert tusentalls av sitt proprietær Intelligent Tracer™-system, i hundretalls av brønner for mer enn 40 olje- og gassoperatører verden over.

RESMAN ønsker å hjelpe sine kunder med reservoar innstrømmings informasjon slik at de mer effektivt kan styre utvinningen av olje og gass i sine felt. RESMANs teknologi tilbyr en løsning som med lav kostnad og risiko, gir langtids informasjon om hvor mye olje som kommer fra forskjellige soner i brønnen og eventuelt hvilke soner som har fått vanngjennombrudd. Dette er svært verdifull innsikt for oljeselskaper i deres mål i å optimalisere og øke oljeutvinningsgraden i sine reservoarer.

«Vi har vært veldig fornøyd med støtten fra aksjonærene Statoil Technology Invest og Verdane Capital de seneste årene. Samtidig er vi veldig fornøyd med at Nordic Capital nå har valgt å investere i RESMAN. Deres brede erfaring med vellykket selskapsutvikling i samarbeid med ledelsen og de ansatte passer oss veldig godt, og gir oss muligheten til å fortsette vår positive utvikling. Sammen vil vi fortsette å lede an denne banebrytende utviklingen i trådløs reservoarovervåkning» sier Torger Skillingstad, daglig leder i RESMAN.

«Nordic Capital har fulgt RESMAN nøye en stund nå, og er imponert over kvaliteten på teknologien, dens verdiskapende fordeler, og kundenes raske adoptering av teknologien. Nordic Capital ser frem til å støtte ledelsen i å videre akselerere selskapets salgsinnsats, og å investere i videreutvikling av selskapets produkter for å forbedre styringen av brønnreservoarer» sier Kim Gulstad, Partner, NC Advisory AS, rådgiver til Nordic Capital Funds.

«Vi er svært fornøyde med å ha vært en del av RESMANs reise fra et lite, men lovende teknologiselskap, til et globalt firma med tusenvis av installerte systemer. Inntektene har vokst over 70 prosent årlig i gjennomsnitt siden Verdane Capital gjorde den første investeringen i RESMAN i 2006. Med Nordic Capital som ny eier er RESMAN godt posisjonert til å fortsette på sin raske vekstbane», sier Bjarne Lie, Managing Partner hos Verdane Capital Advisors.

«Statoil har støttet selskapets forskning og utvikling og har bidratt med egenkapital fordi vi har sett det store potensialet for å redusere kostnader og samtidig øke utvinningsgraden i våre lisenser. Sammen med Verdane Capital og ledelsen i Resman har vi greid å bygge et unikt selskap godt posisjonert for videre vekst» sier Richard Erskine, Managing Director hos Statoil Technology Invest.

«Vi er veldig glade for å ha vært en del av prosessen med å forvandle dette allsidige tracer- og dataanalyseselskapet, utviklet av SINTEF og IFE, om til et solid og suksessrikt selskap. Vi er takknemlige for å ha hatt Statoil Technology Invest og Verdane Capital som ressurssterke og kompetente partnere i utviklingen av selskapet, og ser frem til å følge selskapets videre prestasjoner med Nordic Capital som ny eier» sier Anders Lian, CEO i SINTEF Venture.

Alpha Corporate Finance og Schjødt advokatfirma bisto som rådgivere for Verdane Capital og Statoil Technology Invest, mens rådgivere til Nordic Capital inkluderer Carnegie og advokatfirmaet Selmer.

Pressekontakter:

RESMAN

Torger Skillingstad, Daglig leder

Tel: +47 99 27 33 82 e-mail: torger@resman.no

Nordic Capital

Katarina Janerud, Kommunikasjonssjef, NC Advisory AB, rådgiver til Nordic Capital Funds

Tel: +46 8 440 50 69 e-mail: katarina.janerud@nordiccapital.com

Verdane Capital Advisors

Frida Einarson, Investor Relations Director Verdane Capital Advisors

Tel: +46 702 44 20 83 e-mail: frida.einarson@verdanecapital.com

Statoil

Morten Eek, press spokesperson Tel: +47 41 68 95 15 e-mail: morten.eek@statoil.com