Zalando

Resultat 2012: Zalando doblet netto omsetning til 1,15 milliarder euro og nådde break even i kjerneregionen DACH

Pressemelding   •   feb 15, 2013 21:05 CET

Berlin, 15. februar 2013. Zalando hadde en vellykket avslutning på regnskapsåret 2012. Europas ledende nettbutikk innen sko og mote fortsatte den hurtige veksten i 2012. Bedriftens foreløpige regnskapstall viser en netto omsetning som er mer enn fordoblet sammenliknet med året før og ligger nå på 1,15 milliarder euro (2011: 510 millioner euro). I tillegg nådde Zalando break even (EBIT) i kjerneregionen Tyskland, Østerrike og Sveits («DACH»). Berlin-bedriften satset i 2012 i tillegg stort på nye markeder, forbedring av vareutvalget samt styrking av intern logistikk og IT.

Zalando, Europas raskest voksende bedrift

Zalando har som første europeiske bedrift kun brukt fire år fra grunnleggelsen på å nå en netto årsomsetning på over en milliard euro. «Vi er veldig stolte av det strålende resultatet vi som team har oppnådd. Denne utviklingen er på nytt en bekreftelse av forretningsmodellen vår og den tilliten våre investorer viser oss. Zalando er en ekte europeisk suksesshistorie», understreker Robert Gentz, grunnlegger og daglig leder hos Zalando.

Nettbutikken hadde en økning i omsetning på 125 prosent sammenliknet med 2011. Økningen stammer i hovedsak fra den voksende etterspørselen i etablerte markeder som Tyskland, men også fra 2012s syv nye markeder. «Gjennom utvidelsen til syv nye europeiske land har vi lagt et grunnlag for at Zalando kan fortsette å vokse også i kommende år», tilføyer Robert Gentz.

Zalando viste i 2012 at de i høyeste grad kan kombinere kraftig vekst i omsetningen med en kontinuerlig vei mot profitt. I den allerede godt etablerte DACH-regionen (Tyskland, Østerrike og Sveits), som står for mesteparten av den samlede årsomsetningen, nådde Zalando med den stabile veksten break even og på samme tid forsatte sin raske vekst.

Samtidig investerte selskapet i det internasjonale markedet for å styrke den ledende posisjonen i Europa ytterligere. Som et resultat av denne vekststrategien avsluttet nettbutikken regnskapsåret 2012 med en forbedret driftsmargin på minus 8 prosent (2011: minus tolv prosent). «Oppstartskostnader har vi tatt med som en del av strategien vår ved inntreden i nye markeder. Det som er avgjørende for oss er at vi ser en positiv marginutvikling i alle regioner på bakgrunn av en voksende kundebase og forbedret effektivitet», forklarer daglig leder hos Zalando, Rubin Ritter. «Det faktumet at Zalando har nådd break even i kjerneregionen kun fire år etter grunnleggelsen, er et tegn på at vi har lykkes med forretningsmodellen vår. Dette resultatet medfører at vi kan investere ytterligere i utbyggingen av Zalando som markedsledende i de enkelte land», fortsetter Ritter.

For den kommende veksten er e-commerce-selskapet godt rustet finansielt. «Egenkapitalandelen vår har steget til over 50 prosent i 2012, fra 39 prosent året før. Vi er på en sterk vekstkurs og som kompensasjon for dette har vi valgt en veldig konservativ balansestruktur», forteller daglig leder Rubin Ritter. Zalando fikk i fjor med seg tre toppinvestorer i selskapet: DST Global, J.P. Morgan Asset Management og Quadrant Capital. Den svenske investoren AB Kinnevik økte samtidig sin deltakelse og er for tiden selskapets største aksjonær. I tillegg ble Zalando høsten 2012 enig med de tyske bankene Commerzbank og Sparkasse Mittelthüringen om en lånefinansiering på 40,7 millioner euro.

Vellykket markedsinntreden i syv land, forbedret vareutvalg samt styrking av intern logistikk og IT

Zalando investerte i 2012 ikke bare i internasjonal ekspandering. Nødvendige tiltak ble også gjort for å forsikre bærekraftige strukturer og ytterligere forbedre kundetilfredsheten. Hittil har mer enn ti millioner mennesker i hele Europa bestilt moteartikler fra Zalando. E-commerce-selskapet økte i tillegg sortimentet, slik at kundene nå har mer enn 150.000 aktuelle produkter fra over 1.500 merker å velge mellom.

«Vi ønsker å være den foretrukne netthandelen innen sko og mote i alle våre europeiske markeder. For å kunne fortsette å vokse i dette tempoet, har vi hatt et kontinuerlig fokus på å forbedre utvalget: Vi tilbyr våre kunder et internasjonalt sortiment innen kategoriene mote, sko og sport som ikke kan sammenliknes med noen annen netthandel. I tillegg har vi økt utvalget av egenproduserte merker samt inkludert flere forhandlere gjennom vårt partnerprogram. Dette gjør vi for å øke tilgjengeligheten og for å kunne tilby et større utvalg», forklarer David Schneider, grunnlegger og daglig leder hos Zalando. «Vi vil fortsatt fokusere på å kunne tilby det beste motetilbudet, en toppmoderne nettbutikk samt egne logistikkstrukturer – alt tilrettelagt for å tilfredsstille våre kunders behov. Vi ønsker ikke bare rask vekst, men også kontinuerlig forbedring.»

For å fortsette denne utviklingen investerer Zalando også i intern logistikk og mot slutten av 2012 åpnet Zalando et av Europas Største logistikksentrum for sko og mote i Erfurt. I tillegg hører Zalandos IT-avdeling med sine rundt 300 IT-spesialister til en av Europas største.

Om Zalando

Zalando (www.zalando.no) er Europas ledende nettbutikk for salg av sko, mote sportsprodukter. Det brede sortimentet for kvinner, menn og barn omfatter alt fra populære hverdagsplagg til ettertraktede designerklær fra over 1 000 internasjonale merker.

Foruten sko og klær på nett inkluderer Zalandos store utvalg også eksklusive accessories, sportsutstyr og interiør. Zalando.no tilbyr gratis levering, og kunden kan kostnadsfritt returnere varene innen 30 dager. Med sin egen moteblogg, Facebook-side og Twitter-konto holder Zalando sine kunder kontinuerlig oppdatert på det siste fra moteverden.

Selskapet ble etablert av Robert Gentz og David Schneider i 2008, og selskapets hovedkvarter er lokalisert i Berlin. Som en følge av suksessen i det tyske markedet ble Zalando lansert i Østerrike i 2009, samt Nederland og Frankrike i 2010. Videre utvidelse til Italia, Storbritannia og Sveits fulgte i 2011. I 2012 ble Zalando lansert i Norge, så vel som i Sverige, Belgia, Spania, Danmark og Finland.