RiksTV AS

RiksTV størst på hytte og båt

Pressemelding   •   mai 27, 2014 10:45 CEST

Norge er et land der hytter, fritidsboliger, båter, campingvogner og bobiler brukes trofast og ofte. Totalt er det 414 000 hytter (2013) i Norge, det er ca. 140 000 bobiler og campingvogner i følge tall fra Bisnode Matchit AS. Det finnes ca. 700 000 fritidsbåter totalt (tall fra Seilas & Båtliv). Felles for alle disse er at TV ofte er fast følge.

TV-leverandøren RiksTV er den klart største aktøren i dette markedet. Ferske tall fra Ipsos MMI viser at 37 prosent av alle om har TV i sine fritidsboliger/biler/båter har valgt denne leverandøren. Canal Digital parabol kommer nærmest med 28 prosent. Syv prosent har valgt Canal Digital kabel, fem prosent har Viasats tjenester, mens 14 prosent har valgt «andre tjenester».
- Vi er selvsagt fornøyde med vår posisjon i dette markedet. Hovedgrunnen tror vi har sammenheng med at vi distribuerer tv over hele landet, både til lands og til vanns, og at kundene kan ha RiksTV fire forskjellige steder til en pris. Vi opplever at flere og flere velger denne løsningen for å kunne samle TV-abonnementene sine hos oss, sier administrerende direktør Christian Birkeland i RiksTV.

TV i bobil og campingvogn er utbredt – og her er RiksTV nesten dobbelt så store som Canal Digital Parabol i følge undersøkelsen. I vogna eller i bobilen har 37 prosent av de spurte valgt RiksTV, mot Canal Digital parabols 20 prosent.
I båten er det 33 prosent som sier de har valgt RiksTV – her er det naturlig nok svært få om har kabel-tv. Men faktisk er det fem prosent som svar «ja» på kabel-TV, mens 39 prosent sier de velger «annen leverandør».

I overkant av 500 000 benytter RiksTV og det digitale bakkenettet

Bildetekst: RiksTVs administrerende direktør Christian Birkeland er selv en ivrig seiler. Selvfølgelig har han TV sentralt plassert i den kahytten som brukes mest av familien.

Om RiksTV

RiksTV er Norges eneste TV-distributør som gir deg digital-TV og HDTV via antenne og internett.

Vi tilbyr digital-TV i det digitale bakkenettet, som 98 prosent av husstandene og ca. 90 prosent av fritidsboligene i vårt langstrakte land kan få inn med vanlig TV-antenne.

Kapasiteten i det digitale bakkenettet disponeres av NRK og RiksTV. NRKs TV- og radiokanaler er fritt tilgjengelig i det digitale bakkenettet, mens alle øvrige kanaler og innhold er en del av RiksTVs tilbud. RiksPakken er vår største og mest populære kanalpakke.