A/S Norske Shell

Riktig avslapning kan redde liv

Pressemelding   •   jun 18, 2013 15:11 CEST

Trøtthet er en medvirkende faktor til 14 prosent av alle dødsulykkene på norske veier. Dette ønsker Shell å gjøre noe med, og lanserer en egen powernap-CD for bilførere på sine bensinstasjoner i forbindelse med sin sikkerhetsdag den 19. juni.

Tall fra Statens Vegvesen viste at trøtthet var en medvirkende årsak til at 27 personer omkom i trafikken i 2010. Det var 14 prosent av alle dødsulykkene på norske veier dette året. Derfor lanserer Shell nå sin egen powernap-CD med tips til hvordan du som sjåfør best kan få deg noen minutters søvn eller avslapning når trettheten melder seg.

- Vi er svært opptatt av sikkerhet i Shell, og arrangerer hvert år en verdensomspennende sikkerhetsdag for alle våre ansatte. I år vil vi i Norge fokusere spesielt på viktigheten av å være uthvilt når man kjører bil. Vi kom i kontakt med Finn Enersen, og mener hans produkt kan bidra til å hjelpe trøtte bilførere. Derfor har vi tatt hans powernap-CD inn på alle våre stasjoner, sier Erlend Langklepp, driftsdirektør i A/S Norske Shell.

- Mange trøtte sjåfører tyr til kaffe, åpne vinduer eller høy musikk, men det eneste som hjelper er en såkalt powernap, sier Finn Enersen fra LifeDesign AS. Enersen har lang erfaring med mental trening, og har nå laget en spesialtilpasset CD for powernap i bil.

- I mange moderne biler blir sjåførene varslet om når det er på tide å ta en powernap, men det er ingen som forteller hvordan man skal gjennomføre denne. Vi har derfor laget en CD med avslapningsøvelser, og som også vil vekke deg igjen etter 15 minutter. Et kvarters søvn er alt man trenger, sier Enersen.

Powernap-CD’en har musikk som en lydkulisse, og en fortellerstemme som forklarer deg hvordan man først skal spenne musklene, for så å slippe opp igjen slik at spenningene i kroppen synker.

- Man kan si det slik at vår modell manipulerer kroppen til å slappe av.  Et eksempel er å legge merke til at kroppen beveger seg i takt med pusten, og på den måten kobler hjernen av, og man klarer å slappe av. Noen dupper av litt, men det holder også bare å slappe helt av i et kvarter. Da vil man også bli vekket av CD’en, for sover man lenger havner hjernen i sovemodus og sløvheten når man våkner vil ta lang tid å bli kvitt, forklarer Enersen.

Powernap-CD’en vil være til salg hos alle Shells bensinstasjoner fra onsdag den 19. juni.

Shell har vært aktiv i Norge siden 1912.  Våre virksomhetsaktiviteter inkluderer leting og produksjon av olje og gass (oppstrøm), og raffinering, salg og markedsføring av petroleumsprodukter (nedstrøm). Vårt hovedkontor ligger i Sola kommune utenfor Stavanger. Oppstrømsvirksomheten har også kontorer i Kristiansund og Aukra, mens nedstrømsvirksomheten blir ledet fra Oslo.

Våre virksomheter i Norge
A/S Norske Shell er en betydelig aktør i Norge, og er det største internasjonale olje- og gasselskapet på norsk sokkel. Shell er operatør for oljefeltet Draugen og gassfeltet Ormen Lange i Norskehavet.

Shell har et nettverk på om lag 420 biliststasjoner og er representert i alle landets fylker.
Totalt sysselsetter A/S Norske Shell rundt 1.100 personer.

Ansvarlig energi
Ansvarlig drift i samsvar med våre kjerneverdier ærlighet, integritet og respekt for mennesker, samt innsats for å redusere miljøkonsekvensene av vår virksomhet, er avgjørende for å møte den energiutfordringen verden står overfor, og sikre vår suksess på lang sikt.