Nyhetstips

Rørbransjen lanserer forbrukernettstedet www.skikkeligrørlegger.no

Pressemelding   •   sep 08, 2010 09:52 CEST

I forbindelse med NRL, NRF og VVPs felles markedsføringskampanje Skikkelig rørlegger, lanseres i dag et nyoppusset forbrukernettsted. Nettstedet byr på rørleggerrelaterte artikler og skal være et naturlig startsted for forbrukere som skal i gang med nybygg av bad, rehabilitering eller velge oppvarmingsløsning.
Slik velger du…
Det finnes i dag mange nettsteder som fokuserer på oppussing og interiør, men disse forteller lite eller ingenting om det rent praktiske man bør ta stilling til før håndverkere hentes inn og arbeid igangsettes.
- Vi har merket oss at det er et hull i markedet når det gjelder konkrete råd om hvordan man vet om en rørlegger er skikkelig, om produktene holder mål eller hvordan man vedlikeholder vanninstallasjonene sine. Det hjelper lite om det ferdigstilte badet ser ut som et bilde i et interiør-blad, hvis produktene lekker som en sil eller monteringen fører til vannskader, sier kommunikasjonssjef i NRL, Tirill Ilebekk Hansen.
I tillegg til temabaserte artikler om våtrom, vedlikehold, vannskader, produkter, miljøvennlig oppvarming og klagemuligheter, byr nettstedet på et ”Finn en skikkelig rørlegger”- søk som er koblet opp mot NRLs medlemsdatabase.
- Vi har også åpnet for at forbrukere kan sende inn spørsmål via et webskjema. Spørsmålene vil bli besvart av erfarne rørleggere og tematikken vil tas opp i en artikkel på nettsiden dersom den er av allmenn interesse, sier Hansen.
- Vi håper nettstedet vil fungere som et senter for informasjon og veiledning for forbrukere i en planleggingsprosess.
Nettstedets artikler understreker viktigheten av godt forarbeid og skriftelighet, i tillegg til grundig vurdering av rørleggerens kompetanse og produkters egnethet for norske forhold.
Ring heller en skikkelig rørlegger…
Kampanjen Skikkelig rørlegger 2010 består av flere elementer enn de nye nettsidene. De to annonsene som i fjor ble vist i Dagbladet og VG, vil i år vises to ganger i storby-avisene over hele landet, i tillegg til to dobbeltsider i Dagbladet Magasinet. Annonseteksten er spisset og refererer i år til kravet om søknadsplikt ved bygging og rehabilitering av våtrom, samt tilgang til Klagenemnda for håndverkertjenester.
Internettbannere med lenke til nettstedet vil være synlige på eiendomssidene på Finn.no. Det er også produsert tre nye radiospotter med vannbåren varme som tema. Disse vil sendes på P4 og P5.
Alt kampanjemateriell er tilgjengelig via www.skikkeligrørlegger.no
Talspersoner
Flere journalister etterlyser rørleggere som talspersoner i forbindelse med mediesaker både på TV og på trykk. Prosjektleder for kampanjen gikk derfor ut i Rørfag og etterlyste kloke hoder i bransjen som kunne tenke seg å bidra. Flere bedrifter meldte sin interesse, men valget falt til slutt på følgende tre personer:
- Hilde Jensen, Jensen Varme & Sanitær AS, Drammen. Skal være talsperson i saker som omhandler produkter og godkjenninger.
- Carsten S. Engh, Porsgrunn Rørleggerforretning AS, Porsgrunn. Skal være talsperson i saker som omhandler miljøvennlig oppvarming.
- Anders Fossen, Jørstad KTL /Tidl. Thomas Land, Stabekk. Skal være talsperson i saker som omhandler tradisjonelle rørleggeroppgaver som bl. a rehab, nybygg, vedlikehold, vannskadeforebygging etc.
Disse tre vil fronte kampanjens budskap om å alltid benytte skikkelige rørleggere og skikkelige produkter i en rekke medieinnspill. Pressemeldinger, eksklusive samarbeid med TV-program og nettsteder står på høstens plan, sammen med innspilling av en rekke små informasjonsfilmer rettet mot forbruker.
Kampanjen samarbeider også med If, Enova og Oljefri.no om spørreundersøkelser, nettmøter og pressemeldinger.
Følg kampanjen på Facebook!
Rørleggere og andre i bransjen som har en facebook-konto oppfordres til å søke opp Skikkelig rørlegger og klikke på ”like”. Facebook-siden vil fungere som en kanal for interninformasjon, hvor nye artikler, presseklipp, annonsemateriell vi legges ut. Vi håper siden kan fungere som et termometer for hva bransjen selv mener om kampanjen, og at mange vil benytte muligheten til å kommentere publiserte meldinger og diskutere i diskusjonsforumet.
Kontaktperson(er):
Talsperson tradisjonelle rørleggeroppgaver - Anders Fossen