Redningsselskapet

RS "Mjøsvekteren" er døpt

Pressemelding  •  23-05-2012 13:29 CEST

Sola skinte, halve Gjøviks befolkning hadde møtt opp og barna stod i kø for å få kjøre eliasbåt. Det var god stemning da Redningsselskapets raskeste redningsskøyte ble døpt ved Skibladner brygge, Gjøvik, 23.mai klokken 12.00. Unn Dehlen, administrerende direktør i Gjenstidigestiftelsen, er gudmor og offentliggjorde navnet på skøyta: RS "Mjøsvekteren". –Gjennom vår gave ønsker vi å vise at Redningsselskapets arbeid utført av frivillige er viktig og nødvendig for å fremme helse og trygghet for alle som ferdes på Mjøsa, sier Dehlen.

Gjøvik Veterankorps Blåveisene spilte under dåpen.

Frivillige på Mjøsa
Redningsselskapets sjøredningskorps på Mjøsa har 26 frivillige mannskap. De redder liv, berger båter og assisterer båter med motorstans og andre problemer. Mannskapene har vanlige jobber som de må løpe fra om det kommer et oppdrag når de har vakt, og utrykningstiden deres er på rundt 15 minutter. De er operative fra mai til november, avhengig av isforhold.  Sjøredningskorpset samarbeider med politi, ambulanse, branntjenesten og Røde Kors, og er med på å formidle sjøvett til barn og unge i området.

Reddet far og datter
Båtfører Jan Bruun er en av de frivillige på Mjøsa. Han var med og reddet en 11årig jente og hennes far da de kullseilte på Mjøsa i 2007. En bonde hadde hørt dem skrike. Da hadde de ligget i vannet i 2,5 time. Begge hadde redningsvester på, og det reddet trolig livene deres. Redningsskøyta fant de to rundt 450 meter unna den synkende båten, og de var begge iskalde og uten krefter. De ble tatt om bord og kjørt til sykehus.

– Det var en stor opplevelse for meg å få være med på å redde to liv. Det gjorde også at jeg fikk større pågangsmot til å fortsette å være frivillig i sjøredningskorpset, sier båtfører Bruun.

Raskeste redningsskøyta noensinne
Redningsskøyta erstatter den gamle RS «Rauna» som gikk i 33 knop. Den nye har en toppfart på 45 knop, noe som kan utgjøre forskjellen mellom liv og død for de som trenger hjelp. Ingen andre redningsskøyter har noen gang gått så fort. RS 148 er bygget hos Marine Alutech OY i Finland, er 10,5 meter lang og laget av glassfibersandwich. Den leveres med dobbel utenbordsmotor på 2x300 hestekrefter, og bemannes av 3-4 frivillige. Utstyr om bord: Førstehjelpsutstyr, hjertestarter, oksygen, nakkekrage, bårer, varmesøkende kamera.

1000 frivillige
Redningsselskapet har 42 redningsskøyter i drift, 17 av disse bemannes av til sammen nesten tusen frivillige. De er aktive i Redningsselskapets 17 sjøredningskorps, og har rundt 1600 oppdrag i året.  Dette er mannskaper med høy kompetanse og stor innsatsvilje, og de gjør en stor innsats på nærmere 600 000 timer i frivillig tjeneste hvert år.  Mannskapet har god opplæring, blant annet hurtigbåtkurs, sikkerhetskurs, hjertestarterkurs, førstehjelpskurs, SAR (Search and Rescue)- kurs, redningsteknisk kurs, VHF og fritidsbåtskipperkurs.

Første gang i 1978
Redningsselskapet startet redningstjeneste på Mjøsa for første gang i 1978. Da hadde de en mindre, åpen båt. I 1979 fikk Redningsselskapet i gave en ny redningsbåt som het «Kim» som ble bemannet av besetningen på Mjøsferja. I 1984 avviklet Redningsselskapet sin beredskap på Mjøsa, men fra 1994 har det igjen vært redningsskøyte her.

Rednnigsselskapet har 42 redningsskøyter langs kysten. 25 av dem er bemannet med fast ansatte mannskaper og 17 er frivillig bemannet.
Redningsselskapet har vel 60.000 medlemmer, 54.000 av dem er medlemmer av assistanseprogrammet Totalmedlem.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom