Bipper

Russegutter står sammen mot voldtekt!

Pressemelding  •  04-05-2012 06:30 CEST

Russefeiringen er godt i gang og media fylles opp av saker om fyll, bråk og russ som ikke oppfører seg. Men ikke alt russen gjør er negativt. Nå har russegutter gått sammen for å gjøre russetiden tryggere for jenter.

Myndighetene har heller ikke i år vært villig til å satse på holdningskampanjer eller informasjonsarbeid for å bevisstgjøre russen om seksuelle krenkelser og voldtekt. Derfor har noen russegutter tatt saken i egne hender.

I Bergen har nemlig to russebusser gått sammen for å sikre jenters trygghet i russetiden. Vanligvis konkurrerer russebusser om det meste, som beste lyd, interiør og tema. Likevel er de enige om at russejentenes trygghet er viktigere. Derfor tok bergensrussen kontakt med bSafe for å lage en kampanje for en sak alle kan være enig i, og hvor det tydelig er behov for at gutter engasjerer seg og står sammen for å skape gode holdninger og øke bevisstheten om seksuelle krenkelser i russetiden.

Russeguttene presenterte sitt prosjekt til Silje Vallestad, gründeren bak trygghetsapp’n bSafe, og ønsket at hun skulle sponse russen med bSafe Premium etter at de oppdaget at flere venninner av dem brukte app’n. Det kunne hun ikke si nei til og sammen med Tele2 bestemte hun seg for å gi all russ i hele Norge 3 måneder gratis bSafe til en verdi av 1,5 millioner kroner.

”Det var rett og slett et fantastisk initiativ fra flotte gutter som det var umulig å ikke bli sjarmert av.  Gutta var - som oss - så rystet over voldtektsbølgen i Norge og ville bruke russetiden sin på å fronte voldtektsproblemet, forteller Silje.

E av bussene har nå laget en video som skal vises på de store russetreffene over hele landet og spres på YouTube. Musikkvideoen handler om ei jente som er redd for å blir overfalt og som derfor tilkaller hjelp fra sin ”hero” i form av Batman gjennom å bruke bSafe.

"Når myndighetene svikter sitt ansvar, velger guttene å gå foran med sitt engasjement, og sammen med bSafe håper de å skape gode holdninger og forebygge enda flere voldtekter i russetiden. Dette lover godt for fremtiden" avslutter Vallestad.

Russ kan benytte seg av tilbudet ved å sende SMS ”BSAFE RUSS” til 2377 eller ved å gå til www.russmotvoldtekt.no

Om Bipper

Bipper er et selskap gründet av trebarnsmoren Silje Vallestad. Hun etablerte selskapet da hun fikk erfare at hennes seks år gamle datters venninner hadde mobiltelefon og ikke selv kunne finne noen trygg barnetilpasset mobilløsning på markedet som dekket hennes behov som forelder. BipperKids ble utviklet og lansert i Norge og Bulgaria i partnerskap med operatørene Tele2 og VivaCom høsten 2010, og tilbyr foreldre mulighet til å sette grenser for hvordan barna kan bruke mobilen, lokalisere mobilen og utstyre barna med en egen trygghetsalarm.

Høsten 2011 lanserte Bipper en trygghetsløsning med navnet bSafe  som gikk rett inn som nummer 1 på iPhone over mest nedlastede app. I disse dager er selskapet klart med sin premium løsning som gir ytterlig trygghet.

Bipper har tidligere bl.a. vunnet priser under 2010 Bully Award, 2010 Mobile Premier Award og SIMagine 2010, og gründer Silje Vallestad ble 8. mars i 2011 kåret til Årets Gründerkvinne i Norge. I april i år ble Bipper medlem av den annerkjente Red Herring 100 listen. Selskapet har hovedkontor i Bergen, med kontor i New Jersey, USA og Kiev, Ukraina.

www.bipper.no

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom