Geodata AS

Rykk frem i bredbåndskøen

Pressemelding   •   aug 13, 2015 08:00 CEST

Tidenes utbygging av bredbåndsnettet er i full gang. Norge ligger langt fremme internasjonalt med tanke på god bredbåndsdekning, men kvaliteten på hastigheten varierer fortsatt fra by til utkant-Norge. Moderniseringen som pågår fører til at veldig mange i Norge vil få tilgang til høyere netthastighet – så mye som 50 Mbit/s for mange husstander, og nå kan nabolag i selv de mest grisgrendte få den absolutt beste bredbåndsdekningen i Telenors store bredbåndskampanje.

Selve kartløsningen er utviklet av Geodata som har levert en webapplikasjon. Telenor har over mange år etablert et kraftig geografisk informasjonssystem (GIS) for sammenstilling og analyse av data fra ulike deler av selskapet. Kartløsningen for denne kampanjen bygger på toppen av denne plattformen, og nominasjonene som tikker inn kan internt hos Telenor analyseres sammen med andre relevante data. Kartløsningen er utviklet for å passe inn i Facebook, og den benytter tjenester fra Geodata Online. Fanbooster har stått for design og publiseringsplattform.

«Denne løsningen er den siste av flere enkle kartløsninger for web og mobil vi har utviklet for Telenor. Det er stort sett enkle og korte prosjekter, og det viser hvor produktiv man blir når plattformen, dataene og byggeklossene er på plass, sier Joachim Eckbo Juell, sjefsarkitekt i Geodata»

Bredbåndsheltene

I perioden frem til 31. august inviteres hele landet til å nominere steder som trenger oppgradert bredbånd, helt fra Lindesnes i sør til Nordkapp i nord. Det er ikke noe tvil om at raskt bredbånd står høyt oppe på folks ønskeliste. Allerede tre uker etter kampanjestart kan de fortelle om stor pågang:

«Dette er helt klart et tema som engasjerer. Med inntoget av strømmetjenester for musikk, TV og film og hyppig lansering av nye sosiale medier stiller dette økt krav til god og solid bredbåndsdekning. Bare i løpet av første fase av kampanjen har vi fått inn over 4000 nominasjoner som er over forventning. Hele Norge er representert i nominasjonene, men det er allerede noen områder som skiller seg ut. Nå kan du bli helten i gata, så nominer ditt nabolag og det kan bli nettopp din gate som blir oppgradert til høsten,» sier Jostein Vevatne i Telenor.

31. august samles juryen og trekker ut et antall finalister. Deretter inviteres alle til å stemme frem tre heldige lokale bredbåndshelter med sine respektive nabolag.

For mer informasjon om Geodata, følg oss på:

Slideshare