Nyhetstips

Så mye tjener siviløkonomer i 2010

Pressemelding   •   nov 18, 2010 13:43 CET

Econas lønnsstatistikk for 2010 viser at gjennomsnittlig lønnsvekst gikk opp i forhold til 2009 og ny grunnlønn for siviløkonomer i privat sektor er 723 093 kroner.

Econa (tidligere Siviløkonomene) utgir årlig en lønnsstatistikk der medlemmenes inntekts- og karrieresituasjon er kartlagt. Årets undersøkelse omfatter 6603 respondenter fra både privat og offentlig sektor. Samtlige bransjer er representert i undersøkelsen som har vært gjennomført siden 1941.

Årets lønnsstatistikk viser at:

• Siviløkonomer i privat sektor hadde en vekst i brutto grunnlønn på 6.7 prosent i 2010. Tilsvarende tall for 2009 var 6 prosent.
  • Ny gjennomsnittlig brutto grunnlønn for siviløkonomer i privat sektor er 723 093 kroner.
  • Siviløkonomer i offentlig sektor opplevde en lønnsvekst på 5.2 prosent i 2010. Et flertall av respondentene har sitt virke i sektorområde Stat: her gikk lønnsveksten opp fra 4.9 prosent i 2009 til 5.3 prosent i 2010.
  • Ny gjennomsnittlig grunnlønn for siviløkonomer i offentlig sektor er 559 212 kroner.

Administrerende direktør i Econa Anita Roarsen mener årets lønnsvekst er et utslag av økende etterspørsel etter økonomisk og administrativ kompetanse;

Siviløkonomer er en mangfoldig gruppe som har sitt virke innen mange bransjer. Årets lønnsvekst er et utslag av økende etterspørsel etter den fagkompetansen yrkesgruppen besitter. Dette henger sammen med den tiltakende optimismen i næringslivet etter flere år med usikkerhet som følge av finanskrisen.

Vi skifter navn fordi vi vil markere en forandring. Econa er ikke lenger bare «siviløkonomenes forening». Vi er Norges største interesseorganisasjon for alle med høyere økonomisk-administrativ utdanning. Econa arbeider for styrking av økonomifagene, og for å fremme økonomers synspunkter og rolle i samfunnsdebatten.