GeelmuydenKiese

Sadler opp for nye generasjoner

Pressemelding   •   nov 07, 2011 09:50 CET

Flere generasjoner har vært på eventyr i ville vesten sammen med Morgan Kane. Nå trer Morgan Kane inn i vår tids virkelighet – som ebok. En gammel revolvermann står omsider ansikt til ansikt med fremtiden. En ny generasjon får svar på spørsmålet: Hvem er Morgan Kane?

Når Morgan Kane vender tilbake og revitaliseres som ebok, er det et sus av fortid som innhenter den digitale tidsalder. På den måten gjør det amerikanske selskapet WR Films Entertainment Group den gamle revolverhelten nok en gang aktuell for nye generasjoner.

I første omgang lanseres to ebøker, men alle de 83 Morgan Kane-bøkene vil slippes fortløpende i iTunes og på Amazon.com. Lanseringen skjer samtidig i USA og Norge. Bøkene vil være tilgjengelig på engelsk over hele verden og for et norsk publikum både på norsk og engelsk.

Bøkene har solgt 20 millioner kopier og er dermed godt plassert på listen over mestselgende bøker i historien, og nå en snau uke etter utgivelsen av de to første, El Gringo og El Gringos Hevn , er de allerede å finne på topplisten til iTunes i Norge. Det er for øvrig disse to bøkene som er grunnlaget til den kommende spillefilmen Morgan Kane: The Legend Begins , der manuset nå er klart og i hendene på regissøren.

– Morgan Kane-serien er trolig den minst kjente boksuksessen i verden. Det har tatt nærmere 40 år før Morgan Kane rir inn i USA der han i dag er høyaktuell, sier David Pritchard, pressetalsmann i WR Films, som nå lanserer ebøkene internasjonalt, som en del av oppkjøringen til spillefilmen.

Morgan Kane-bøkene er forfattet av Kjell Hallbing under pseudonymet Louis Masterson. Den første boken Uten nåde ble utgitt første gang i 1966. WR Films lader revolveren på nytt, og har sikret seg rettigheter både til ebøker og film.

– Skandinaviske forfattere har et mørkere syn på verden, som ofte er veldig forskjellig fra de amerikanske forfatterne. I samme stil som Stieg Larsson fengslet millioner av nye lesere ved å gjenskape krimgenren, har norske Kjell Hallbing, også kjent som Louis Masterson, tatt et unikt og mørkt syn på westerngenren. Gjennom tidene har nordmenn latt seg fenge av antihelten Morgan Kane som kjemper hans vei gjennom amerikansk historie som soldat, U.S. Marshal, Texas Ranger og lovløs revolvermann, i kampen mellom det gode og det onde. Det er nettopp dette som vil appellere til først og fremst det amerikanske publikum. Denne bokserien handler om amerikansk individualisme, og troen på at et enkeltindivid har evnen og kraften til å skape endring, uansett bakgrunn, sier David Pritchard, som tidligere har hatt hovedansvaret for suksesserier som The Simpsons , South Park og Family Guy .

Men selv om Amazon.com rapporterer at det nå selges flere ebøker enn papir går salget av ebøker foreløpig tregt i Norge. Kanskje er det nettopp en gammel revolvermann som skal sette fart på det digitale boksalget her til lands?

For mer informasjon, vennligst kontakt

David Pritchard
Tlf.: +1 310-698-1690

Magnus G. Reiten
Norsk pressekontakt WR Films hos Geelmuyden.Kiese
Tlf.: + 47 995 62 422
Epost: mre@geelmuyden-kiese.no

WR Films ble grunnlagt i september 2009 av norske Ryan Wiik. Selskapet holder til i Los Angeles og består foruten Wiik av personer med lang erfaring fra film og finans. Styreleder og administrerende direktør Jim Cardwell er tidligere president for Warner Home Video, selskapets finansdirektør Duane M. Eberlein er tidligere partner i Ernst & Young.
www.wrfilms.com