Intersport

Samarbeider om morgendagens langrennsstjerner

Pressemelding   •   sep 22, 2010 13:30 CEST

Intersport og Team Xtra skal gjennom et unikt samarbeid dominere distanseløpene i langrenn. Spesielt satses det på yngre talenter som har som mål å gå helt til topps i langløp som Vasaloppet, Birkebeineren og Marcialonga.
I et samarbeid som strekker seg over de neste årene, skal Team Xtra og Intersport bli best både i og utenfor langrennsporet. Satsingen på unge talentfulle løpere skal sørge for at det private langrennslaget dominerer langløpene. Kompetansedeling skal sørge for at løperne i Team Xtra blir best i langrennssporet og at Intersport blir best på kunnskap.
- For at vi skal oppnå sportslige resultater er vi helt avhengige av enkelte suksessfaktorer. Et dynamisk samarbeid med partnere som Intersport om innovasjon og utvikling, planlegging og struktur er noen av disse suksessfaktorene, sier Nils Marius Otterstad, sportssjef i Team Xtra.
- Team Extra er uten tvil ett av verdens beste private langrennslag. Intersport har ledende kompetanse på utstyr. Derfor er vi veldig begeistret for dette samarbeidet. Med 125 butikker har Intersport tilstedeværelse over hele landet, og vi skal være med å utvikle langrennsporten både på grasrotnivå og elitenivå, sier Geir-Olav Killingstad, markedsdirektør i Intersport.
Utover satsing på distanseløp skal samarbeidet mellom Intersport og Team Xtra være et miljø med den ledende kompetansen på langrenn, mosjon og helse. Mandag 13. september samles 60 av Intersports forhandlere til kurs i Torsby i Sverige, der de blant annet skal få teknikkurs i skitunnelen av Anders og Jørgen Aukland, som er blant eliteutøverne i Team Xtra.
- Ikke mange butikkforhandlere har fått skiinstruksjon av Aukland-brødrene. Dette er et eksempel på samarbeidet vil gi våre forhandlere tilgang til unik kunnskap som vil komme våre kunder til gode, sier Killingstad.
Utvikler distansetalenter
- Det unike er at Team Xtra, sammen med Intersport, satser tungt på unge løpere som skal bli de neste enerne i distanselangrenn, sier Nils Marius Otterstad.
Satsingen kommer blant annet i form av konkurransen Ski Idol, der unge skiløpere samles for å få råd, veiledning og inspirasjon til videre satsing. Av unge talenter på Team Xtra, trekker Otterstad blant annet frem Stian Remseth Andresen. Attenåringen vant den yngste herreklassen (Menn 18-19 år) i årets Birkebeinerrenn.
- Det er et fantastisk potensial i denne gutten. Andresen har aldri trent systematisk før nå, men har alltid vært glad i langturer på ski. Utover Birken-seieren har han svært gode resultater fra blant annet Norefjellsløpet og Holmenkollen Skimarathon, sier Otterstad
De sportslige målene for samarbeidet mellom Team Xtra og Intersport inkluderer blant annet seier i blant annet verdenscuprenn, NM, FIS Marathon Cup og Vasaloppet. Sportsjef i Team Xtra, Nils Marius Otterstad, medgir at målene er hårete.
- Og det skal de være, sier han.
For ytterligere informasjon, kontakt:
Geir-Olav Killingstad, markedssjef i Intersport
E-post: geir.killinstad@gresvig.no
Nils Marius Otterstad, sportssjef Team Xtra

Om Team Xtra
Norges første, private, profesjonelle langrennslag. Etablert av brødrene Anders og Jørgen Aukland i april 2007. Utøvere elite: Jerry Ahrlin, Jens Arne Svartedal, Anders og Jørgen Aukland. Utøvere rekrutt: Stian Remseth Andresen, Kjetil Dammen, Edvard Hamilton og Christoffer Callesen
Om Intersport:
Intersport ble etablert i 1968 av forhandlere i 13 medlemsland, deriblant Norge. I dag finnes ca 5000 butikker i 32 land. Intersport omsetter globalt for omtrent 65 mrd. kroner i året, og har i gjennomsnitt ca 150.000 kunder innom butikkene hver dag. Internasjonalt hovedkontor ligger i Bern, Sveits. I Norge drives Intersport av Gresvig AS, og er den nest største sportskjeden i Norge med en markedsandel på ca 15 prosent og en omsetning på rundt 1,4 mrd. kroner (2009). Intersport har i dag 125 butikker spredt utover hele landet. Kjedens hovedkontor ligger på Helsfyr i Oslo, med sentrallager i Askim.
Vedlegg