LO Norge

Samferdselspolitisk debatt

Pressemelding   •   sep 15, 2010 17:20 CEST

LO inviterer til samferdselspolitisk debatt i Folkets Hus 15. september kl. 09.00-13.00.
Den siste tiden har finansieringsmodeller for samferdselssektoren kommet på dagsordenen. Sterke krefter jobber for at det offentlige skal gå i kompaniskap med private interesser gjennom såkalt offentlig-privat samarbeid (OPS). Andre peker på at det offentlige ikke mangler penger til prosjektene, men arbeidskraft,  og at man uansett ikke kommer unna debatten om hvilke samferdselsprosjekter som skal prioriteres.
Onsdag 15. september deltar samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i debatt om finansiering av infrastruktur i samferdselsministeren. Med seg i panelet har hun LOs sjeføkonom Stein Reegård , tidligere konsernøkonom i DnB Nor Nils Terje Furunes , instituttsjefen ved Transportøkonomisk institutt (TØI) Lasse Fridstrøm og medlem av finanskomiteen på Stortinget Irene Johansen .
Det blir også en egen debatt om kollektivtransport i byene der Kleppa møter Bernt Reitan Jenssen , Administrerende direktør i Ruter, Lars Haltbrekken , Leder i Norges Naturvernforbund, Stein Guldbrandsen , Seksjonsleder Samferdsel og Teknisk i Fagforbundet og Roger Hansen , forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund.
Begge debattene vil bli streamet på LO sine nettsider, og publikum som følger debatten på nett vil ha anledning til å sende inn sine spørsmål. Medier som ønsker å streame debattene på sine nettsider kan kontakte Magne Svendsen på 23.06.16.90 eller magne.svendsen@lo.no
For øvrige henvendelser kontakt fagrådgiver Kenneth Sandmo (kenneth.sandmo@lo.no / 23.06.17.44) eller kommunikasjonsrådgiver Anders Horn (anders.horn@lo.no / 23.06.16.87).