NAF

Samkjøring ikke bare for elbilister

Pressemelding   •   mai 24, 2016 14:44 CEST

Samkjøring i ordinære biler gir god effekt med mindre kø og lavere utslipp. Åpning for elbil-samkjøring i kollektivfeltet på E18 Mosseveien er bra og viktig, men det er ikke bare elbilister som trenger gulrøtter for samkjøring. – Lavere takst i bomringen for samkjørere, vil gjøre det mer attraktivt å ta med naboen eller kollegaen på jobbturen, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Terskelen for samkjøring har vist seg høy, men det har heller ikke vært noen goder ved å samkjøre. NAF forventer at samkjøring blir tatt med i diskusjonene rundt nye takster i bomringen i Oslo. Samkjøring vil føre til lavere utslipp, mindre kø og mer effektiv transport.

- Vi mener dette har et stort uforløst potensiale. Det gir god utnyttelse av eksisterende infrastruktur og gulrot for folk flest, mener Sagedal. – Får vi bort mellom 10 og 15 prosent av bilene i rushtiden, vil trafikken flyte, fortsetter hun.

I Bergen har bystyret vurdert lavere priser i bomringen rundt Vestlandets hovedstad. I en stor befolkningsundersøkelse NAF gjennomførte i fjor, spurte vi bergenserne hva de mener om et slikt tiltak. Seks av ti svarte at de støttet det og at det vil få flere til å samkjøre.

- Bergenserne er nok ikke så ulike resten av Norge. Undersøkelsen viser støtte i folket for goder til de som samkjører, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Norges Automobil-Forbund er Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon og har over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2.000 frivillige tillitsvalgte. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 45 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistnad og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.