TV 2

Sammen for flyktningbarna

Pressemelding   •   nov 25, 2016 13:03 CET

Solveig Barstad og Davy Wathne leder Artistgallaen 17. desember. Isac Elliot, DDE og 90-tallets East 17 er noen av artistene som stiller opp for barn på flukt.

Under TV2 s Artistgalla lørdag 17. desember går Flyktninghjelpen, TV 2, norske artister og profiler fra kultur- og samfunnsliv sammen for barn på flukt.

- Så mange barn i verda er på flukt fra krig og vold. Så mange hjerteskjærende historier. De trenger vår hjelp. Flyktninghjelpa hjelper barn med vatn, mat og husly, men også utdanning. Derfor er det fint å få lov til være med på Artistgallaen. Jeg håper mange vil bidra til å hjelpe barna som så sårt treng vår hjelp, forteller programleder Solveig Barstad, som til vanlig leder programmene «Matkontrollen» og «Tv 2 hjelper deg».

Barstad skal sammen med TV 2 Sportens Davy Wathne lede den direktesendte artistgallaen.

- Formålet er så viktig at jeg selvfølgelig stiller opp på dette. Det er hjerteskjærende at det i dag er 30 millioner barn på flukt. Jeg gleder meg til å lede Artistgallaen sammen med Solveig og håper vi får folk til å bidra, sier han.

Norske artister og kjendiser går sammen for å skape oppmerksomhet rundt den desperate situasjonen til barn på flukt. DDE, Angelina fra Norske Talenter,

Aslak Hartberg og Bertine Zetlitz

, Tungevaag &Raaban og Isac Elliot, Knut Andreas Sørum, 90-tallsheltene East 17, Rag’n’Bone Man og Håvard Bakke skal alle opptre på scenen denne kvelden.

Flyktninghjelpen gir mat, rent vann, utdanning, husly og beskyttelse til barn på flukt i 30 land.Over 30 millioner barn er på flukt i verden i dag. Hver dag drives ytterligere tusenvis av barn på flukt, mange av dem fra krigen i Syria. Halvparten av alle barna i verden som ikke går på skole, er fra krig- og konfliktområder. Disse barna er ekstra sårbare for menneskehandel, tvangsrekruttering til opprørsgrupper og seksuelle overgrep.

- Vi hjelper stadig flere mennesker på flukt, men midlene vi har til rådighet er dessverre ikke nok. Hver eneste dag møter våre kolleger i felt familier som ikke får tilstrekkelig hjelp fordi det mangler penger til hjelpearbeidet. I mine 35 som nødhjelpsarbeider har jeg aldri sett så mange parallelle kriser i verden som nå, sier generalsekretær i Flyktninghjelpen, Jan Egeland.

- Gjennom TV 2s Artistgalla håper vi å verve mange nye faddere slik at vi kan gi bedre hjelp til de som trenger det mest. Spesielt viktig for oss er det å gi barn på flukt utdanning. Når barn får gå på skole er vi med på å gi familier håp og muligheter. Jeg håper mange fortsetter å engasjere seg for medmennesker som har mistet alt. Det å bli fadder en god måte å vise at man bryr seg om folk på flukt, sier han.

Artistgallaen sendes direkte fra Christiania Theater klokken 21:40 på TV 2 den 17. desember .

TV 2 er Norges største kommersielle TV-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil, TV 2 Skole og OB Team.TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med 6300 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, og Egmont Fondet deler årlig ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, forlag, Klikk.no, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper.