Næringsforeningen i Trondheimsregionen

Samspillskonferansen 2016 – fra to til én

Pressemelding   •   okt 05, 2016 11:32 CEST

Verden er i endring, og Trøndelag er intet unntak. I år ble det bestemt at Sør- og Nord-Trøndelag atter igjen blir ett Trøndelag. Dette gir vår region mange muligheter, men det vil helt sikkert by oss på noen utfordringer også.

Samspillskonferansen samler sentrale aktører innen idretten, kulturlivet, det offentlige og næringslivet til diskusjon og fremtidstanker.

Program:

Kaffe og mingling fra kl. 09.30. Seminaret starter kl. 10.00.

Offentlig/politikk

Fra to til én

Hva betyr «nye Trøndelag» for Trøndelag, Norge og verden?
Bidrag fra May Britt Lagesen (Ap), Ingrid Skjøtskift (H), Sivert Bjørnstad (FrP) og Ada Arnstad (Sp)

Forsvarstyngdepunkt TrøndelagBidrag fra Tom Myrvold, ordfører Ørland (H), Ivar Vigdenes, ordfører Stjørdal (Sp), Ebbe Derås, oberst HV12 og Merethe Storødegård, regiondirektør NHO Trøndelag

Idrett

Trøndelag skiller seg ut i norsk sammenheng på idrettsprestasjoner både individuelt og i lag. Ser vi igjen gode resultater på idrettsfronten i bedre helse og andre positive bidrag til samfunnet? Hva skjer fremover på idrettsfronten i Trøndelag? Og hva skjer videre med verdenskjente HUNT (Helseundersøkelsen i Nord-Trøndelag)?
Bidrag fra Guri Hetland (Trøndelag2023), Tom Tvedt (Idrettspresident) og Vegar Rangul (NTNU/HUNT)

Sterke kulturinstitusjoner – mer samspill?
Statsråd Linda Hofstad Helleland har presentert forventninger til mer «Samspill mot 2030» - bidrag fra statssekretær Himansku Gulati.

Regionen har et knippe svært sterke festivaler og kulturinstitusjoner. Hvordan ser fremtiden ut for disse? Hvilke planer har de? Blir det noen endringer for disse når vi går fra to til én? Hvordan er samspillet mellom disse aktørene?
Bidrag fra Per Ivar Maudal (styreleder Olavfestdagene), Borghild Lundeby (prosjektleder SNK 2030), Aslaug Rustad (Trøndersk Matfestival) og Gammelgruva Løkken konsertene ved Are Hembre / Strandafestivalen – Vannspeilet på Orkanger ved Daniel Mandal og Thomas Løseth

Duell og samspill?
Samtale mellom Ola By Rise (Trondheim kommune), Bård Flikke (Pstereo) og Harald Fladseth (Toppidrettsveka)

Næringsliv

Hvordan legge til rette for at Trøndelag både blir en viktigere kunnskapsprodusent, samtidig som vi klarer å omsette en del av den kunnskapen og erfaringene regionen har i enda mer og bedre næringsvirksomhet?
Bidrag fra Alexandra Bech Gjørv (SINTEF) Johan Hustad (NTNU), Ståle Gjersvold (TrønderEnergi), Nils Kristian Nakstad (Enova), Berit Rian (Næringsforeningen i Trondheimsregionen)

I tillegg vil vi høre fra
Merete Verstad og NRK Trøndelag som allerede har gått fra to til én. Kjell Bjarne Helland (Idrettskretsen) oppsummerer dagen og ser fremover sammen med redaktør John Arne Moen og poltisk redaktør Tone Sofie Aglen, og Karen Espelund (Sør-Trøndelag fylkeskommune). Ordfører Rita Ottervik deltar også i oppsummeringen og reflekterer over samspill i Trøndelag og Trondheimsrolle i det nye fylket.

Utdeling av Samspillsprisen 2016 avslutter konferansen.

Du kan også melde deg på til Idrettens Hederskveld (prisutdelinger og middag m/underholdning) som avholdes etter Samspillskonferansen her.

IKON-aktørene er aktører i Trøndelag innen Idrett, Kultur, Offentlig sektor og Næringsliv.

Samspillskonferansen arrangeres av Sør-Trøndelag Idrettskrets, Sør-Trøndelag fylkeskommune, Trondheim kommune, TrønderEnergi og Næringsforeningen i Trondheimsregionen.

Seminaret er gratis for alle.

Næringsforeningen i Trondheimsregionen (NiT) er en interesseforening for næringsliv og kunnskapsorganisasjoner i seks kommuner i Trondheimsregionen. Foreningens overordnede mål er å samle næringslivet til et lønnsomt fellesskap, være en pådriver i næringspolitikk, samt skape en attraktiv møteplass for våre 1.600 medlemmer med til sammen 50.000 ansatte.