Nyhetstips

Saxo Bank overtar E*TRADEs bankvirksomhet i Norden

Pressemelding   •   des 03, 2009 15:54 CET

Saxo Bank fortsetter å tilby flere sparings- og investeringsprodukter til sine kunder, og inngår en endelig avtale om overtakelse av E*TRADEs bankvirksomhet i Norden.Saxo Bank kunngjorde i dag at selskapet har inngått endelig avtale om overtakelse av E*TRADE Internationals lokale nordiske handelsvirksomhet og nettbank fra E*TRADE Nordic AB, et indirekte datterselskap av E*TRADE FINANCIAL Corporation.

E*TRADE FINANCIAL Corporation er et amerikansk selskap for finansielle tjenester. Den nordiske virksomheten omfatter kundekontoer i Danmark, Island, Finland, Estland, Latvia, Litauen, Sverige og Norge.

Med dette strategiske trekket fortsetter Saxo Banks sin stadige ekspansjon og stadfester sin posisjon i det skandinaviske markedet ytterligere. Overtakelsen av en av Skandinavias mest etablerte nettbanker og meglerhus er et steg videre mot å kunne tilby flere og bedre spare- og investeringsprodukter.

Etter dette siste oppkjøpet vil Saxo Bank kunne tilby pensjonsprodukter, samt aksje- og investeringskreditter, obligasjonstilbud og senere et fund supermarked. Videre vil Saxo Banks forvaltede kapital øke med mer enn 5 mrd DKK, og kjøpet tilfører også 50 000 ekstra, aktive kontoer.

I en felles uttalelse sier Kim Fournais og Lars Seier Christensen, Co-CEOs og grunnleggere av Saxo Bank:

"Dette oppkjøpet støtter vår langsiktige vekststrategi og utvider vårt produkttilbud for SaxoTrader plattformen. I tillegg vil en utvidet kundebase gjøre oss i stand til å ytterligere forbedre våre tjenester til både eksisterende og nye kunder gjennom økt effektivitet."

Etter oppkjøpet vil kunder av E*TRADEs nordiske bankvirksomhet fortsatt få yte den service og de tilbud som de er vant til. I tillegg vil E*TRADEs nordiske kunder kunne dra nytte av de ekstra mulighetene som de vil finne på Saxo Bank sine plattformer. Tilsvarende vil Saxo Banks eksisterende og fremtidige kunder få mulighet til å spare til sin pensjon gjennom Saxo Bank, i tillegg til handel med obligasjoner og å etablere investeringskreditter.

Fournais og Seier Christensen legger til:

"Oppkjøpet av E*TRADE Internationals nordiske virksomhet vil styrke våre vekstmuligheter og vår markedsposisjon i Skandinavia. De siste 10 årene har E*TRADE International blitt en anerkjent handels- og investeringsmerkevare i Europa, Midtøsten og Asia. Kombinasjonen av E*TRADEs tjenester og Saxo Banks merkevare styrker vår posisjon i forhold til langsiktige investeringer i markedet. Saxo Bank ser frem til å kunne tilby E*TRADEs nordiske produkter og tjenester til vår kundebase og vice versa."

Kjøpet er avhengig av myndighetsgodkjennelse og andre vanlige sluttvilkår.

Om Saxo Bank
Saxo Bank er en online handels- og investerinsspesialist, som tilrettelegger handel med no.saxobank.com/nb/trading-products/forex/pages/forex-trading.aspx">Forex, CFD`er, aksjer, futures, opsjoner og andre derivater for sine kunder. De tilbyr også porteføljeforvaltning via SaxoWebTrader og SaxoTrader, to ledende online trading plattformer.

SaxoTrader er tilgjengelig direkte via Saxo Bank eller gjennom en av bankens globale partnere. Saxo Bank har mer enn 120 white label-partnere, og har tusenvis av kunder i over 180 land. Saxo Bank har hovedkontor i København med lokale kontorer i Australia, Kina, Tsjekkia, Frankrike, Hellas, Italia, Japan, Nederland, Singapore, Spania, Sveits, Storbritannia og De forente arabiske emirater.

Kasper Elbjørn, leder av Group Public Relations
Tlf.: +45 3977 4300