Carl Zeiss Vision Norway AS

Se bedre i 2010

Pressemelding   •   jan 11, 2010 09:54 CET

Hypermoderne presisjonsoptikk fra Carl Zeiss revolusjonerer det menneskelige syn. Hvert sekund fanger det menneskelige øyet opp 10 millioner små biter av informasjon, noe som er langt mer enn noen av våre andre sanser gjør. Prinsippet er likt optikken i et fotoapparat. Lys passerer gjennom hornhinnen, pupillen, linsen, glasslegemet og frem til netthinnen bakerst i øyet, hvor det fokuseres. Et bilde skapes, og det er dette bildet som formidles til hjernen i form av nerveimpulser. Dermed ser vi. Kombinasjonen av visuelle synsinntrykk fra begge øyne skaper romfølelsen av våre omgivelser.

Mennesker som ikke har perfekt syn - og det gjelder de fleste av oss – kan få korrigert dette forholdet. De kontakter en optiker, som tilpasser et par brilleglass. Men dermed er det ikke sagt at alle som går med briller har optimale brilleglass for sine øyne.

Hovedårsaken er at øynene våre har avbildningsfeil som det hittil ikke har vært mulig å måle med de metoder som har vært tilgjengelige. Disse avbildningsfeilene gjør at det ikke finnes to like øyne – hvert eneste øye er like unikt som et fingeravtrykk. For å imøtekomme behovene til hvert enkelt øye må derfor mer enn de tradisjonelle svakhetene som nærsynthet, langsynthet og astigmatiske korrigeres. Spesielt i mørket, når pupillen utvider seg for å fange opp mer lys, endrer synsbildet seg i takt med størrelsen på pupillen.

På denne bakgrunn utviklet Carl Zeiss i.Profiler®, instrumentet som måler selve øyet ved hjelp av bølgefrontsteknologi. I løpet av måleprosessen blir den ordinære feilsyntheten målt på vanlig måte, og i tillegg måles de såkalte høyere ordens aberrasjoner. På bakgrunn av denne målingen blir den samlede optiske atferden til øyet kartlagt, med langt større presisjon enn hva som har vært mulig hittil. Resultatet er at optikeren kan skape en eksakt profil av synet, helt ned til en beskrivelse av øyets umiskjennelige fingeravtrykk. Brilleglassene blir deretter produsert i samsvar med denne profilen ved hjelp av i.Scription®-teknologien fra Zeiss. Denne representerer et fullstendig nytt konsept som sikrer at brilleglassene produseres nøyaktig etter øyets data og individuelle behov. På denne måten øker oppfattelsen av kontraster, samtidig som synet i dårlig lys, for eksempel om natten, forbedres.

Mens vanlige brilleglass produseres i trinn av ¼ dioptri blir de individuelle i.Scription®-glassene produsert som presisjonsoptikk med 1/100 dioptri nøyaktighet for å kunne tilpasses øyets individuelle profil. Dette gir bedre fargesyn og forsterker oppfattelse av kontraster. Fordelen med slike brilleglass kommer ekstra godt til sin rett når det er utilstrekkelig med lys, som for eksempel ved bilkjøring i mørket.

Å se på lyskilder om natten, for eksempel gatelykter eller lyskastere fra møtende trafikk, gir for mange forvrengte bilder eller blendende stråler som påvirker øyene. Dette skyldes at lyset under slike forhold treffer øyelinsen også i den perifere delen, fordi pupillen utvider seg i mørket. Presisjonsoptikk fra Zeiss med i.Scription®-teknologi er korrigert også for slike forhold, og motvirker strålingseffekten.

Brillebrukere har intet mindre enn en revolusjon å se frem til: Presisjonsoptikk som sikrer best oppnåelig syn under alle forhold. De som allerede har fått oppleve den nye teknologien kan bekreftet nytten av slike brilleglass, i det 90% rapporterer å være svært fornøyd med sin nye brilleglassløsning. Flertallet rapporterer at de ser betraktelig bedre om natten, og to tredjedeler sier de kan se klarere og mer komfortabelt.
Ytterligere informasjon Carl Zeiss Vision Norway AS Jakob Ingvaldsen Tlf.: 004522437677 http://www.vision.zeiss.no jakob.ingvaldsen@vision.zeiss.com