Epson Norge

Se verden på din måte med Epsons innovative smartbriller

Pressemelding   •   jan 07, 2014 08:38 CET

Til redaksjonen: Se også www.epson.co.uk/moverio

7. januar 2014 – Med Moverio BT-200 lanserer Epson en ny måte å se verden på med den første AR-enheten som kan brukes på farten eller hjemme. Disse andre generasjons gjennomsiktige binokulære smartbrillene er basert på suksessen til BT-100 og er halvparten så store og 58 prosent lettere – de veier bare 88 g. BT-200 blir tilgjengelig fra mai til en anbefalt utsalgspris på kroner 6044 inkl. mva. De åpner det grenseløse potensialet i AR for utviklere som lager apper for forbrukere og profesjonelle brukere.

Teknologi til å ha på seg er fremtiden – Nye Moverio er full av nye funksjoner for AR, for et digitalt forbedret syn på den virkelige verden. Ved hjelp av sensorteknologi, slik som et forovervendt kamera, gyroskop, GPS-system og akselerometer kan enheten forstå brukerens bevegelser og verden rundt dem.

- Forbrukerelektronikk utgjør et betydelig vekstsegment med en anslått verdi på verdensbasis på over USD 8 mrd. i 2013 og nesten USD 19 mrd. i 2017. For å møte denne økende etterspørselen har vi utviklet BT-200 – den eneste prisgunstige , binokulære enheten av sitt slag i markedet som projiserer over hele brukerens synsfelt. Dette er ikke "vapourware", dette er en reell nyhet. Vi har vært på markedet med et produkt som har vært tilgjengelig for kjøp siden 2011, sier Solfrid Dyrrdal Liland, markedssjef i Epson Norge

Apper til deg – Moverio Apps Market drar fordel av BT-200s oppdaterbare, åpne Android-operativsystem, og gir brukerne tilgang til spesialutviklede apper. Nettstedet for utviklere kommer i februar. Der kan utviklerne finne alle verktøy og all informasjon som trengs for å lage apper for Moverio med kommersiell lansering i mai. I tillegg til forbrukeranvendelser kan BT-200 bli et effektivt visuelt verktøy for en rekke kommersielle og bransjespesifikke formål, inkludert opplæring, logistikk, forskning, medisin, sikkerhet, utdanning og annet.

BT-200 gir brukeren en tilsynelatende skjermstørrelse på opptil 320 tommer (812 cm) i qHD-oppløsning. Ikke bare utnytter den AR-programvare maksimalt. Brukerne kan også se 2D- og 3D-filmer med integrert Dolby Digital Plus-lyd. Opplev filmer, spill og apper på en ny måte. Ta kontroll med det brukervennlige styrefeltet med flerberøring og kjør programmer på Moverios raske 1,2 GHz tokjernersprosessor. Batterilevetiden på opptil seks timer sikrer at du ikke slipper opp for strøm mens du er ute på farten.

Koble til Internett via Wi-Fi og last ned apper fra Moverio Apps Market til internminnet på 8 GB, eller øk minnekapasiteten til 32 GB med et SD-kort. BT-200 kan også kobles til andre enheter, inkludert smarttelefoner med Bluetooth 3.0, DLNA og Miracast .

Hva er utvidet virkelighet (augmented reality, AR)? AR fungerer ved å forbedre brukerens oppfatning av virkeligheten. Dette gjøres ved å forsterke den fysiske, virkelige verden med datagenererte sanseinntrykk som video, grafikk, lyd og GPS-data. Fra å vise vei og nyttige tips rett foran brukerens øyne når vedkommende utforsker en ny by, til å oversette skilt på et fremmed
språk, eller fra nyskapende spill der verden rundt deg blir en lekeplass, til å mestre vanskelige oppgaver ved å vise brukerne hvordan de gjør det i sanntid – mulighetene med AR er nesten ubegrensede.

Se pdf for fotnoter og nøkkelspesifikasjoner.

Om Epson

Epson er en ledende global aktør innen bildeprodukter inkludert skrivere, 3LCD projektorer og små –og mellomstore LCD’er. Med en innovativ og kreativ kultur, fokuserer Epson på med sine produkter - kjent for overlegen kvalitet, funksjonalitet, kompakthet og energieffektivitet – å overgå visjonen og de forventninger kunder har verden over.

Ledet av det Japan-baserte Seiko Epson Corporation, består Epson Group av over 68.000 ansatte i 96 selskaper rundt om i verden, og er stolt av vedvarende bidrag til det globale miljøet og til lokalsamfunn der Epson er representert. http://global.epson.com

Om Epson Europe

Epson Europe B.V. er konsernets regionale hovedkontor for Europa, Midt-Østen, Russland og Afrika og er lokalisert i Amsterdam. Epson Europe hadde 1727 ansatte og en omsetning på 1540 millioner euro i regnskapsåret 2012. http://www.epson-europe.com

Miljøvisjon 2050