Advokatfirmaet Selmer

Selmer ansetter oljenestor Bengt Lie Hansen

Pressemelding   •   sep 01, 2010 11:09 CEST

Avtroppende Statoil Russia-sjef Bengt Lie Hansen, som har ledet Statoils satsing på Shtokman og Hydros utbygging på Ormen Lange, slutter seg i dag til Selmers advokatrekker. Med Lie Hansen på laget tilbyr Selmer unik juridisk ekspertise innenfor norsk og internasjonal petroleumsrett.
- Med 35 års bred erfaring fra ledende stillinger i oljebransjen er vi stolte over at én av industriens store profiler har valgt Selmer som neste stopp. Bengt utfyller vårt sterke fagmiljø innenfor olje og energi, og vil gi våre kunder tilgang til kompetanse som ikke tidligere har vært tilgjengelig i Norge, sier Steinar ter Jung, administrerende direktør i Advokatfirmaet Selmer.
Selmer har i en årrekke hatt mange og tunge oppdrag innenfor næringen nasjonalt og internasjonalt. Blant annet bistod selskapet OED under fusjonen mellom Statoil og Hydros olje- og gassdivisjon. Også under Statens videre aksjekjøp i Statoil i 2008/09 var Selmer juridisk rådgiver i prosessen.
Med ansettelsen av Lie Hansen etableres Olje, Gass og Offshore som et nytt og spisset forretningsområde. Gjennom denne organiseringen vil Selmer tilby et bredere tjenestespekter, samle de faglige ressursene organisatorisk og tilby kompetanse i en større del av oljenæringens verdikjede. Sverre S. Tysland, partner og styreleder i Selmer, leder området.
- I denne delen av markedet for juridisk bistand er kravene til kvalitet i rådgivningen skyhøye. Med kombinasjonen av topp juridisk ekspertise og tung bransjeerfaring mener jeg at vi imøtekommer stadig  mer komplekse behov hos aktørene i bransjen, sier Tysland.
For ytterligere informasjon:
Bengt Lie Hansen, 913 91 473
Steinar ter Jung, 909 12 350
Sverre S. Tysland, 908 33 323
Pressefotoer:
Steinar ter Jung og Bengt Lie Hansen: http://prod.dfox.com/public/images/0000367598/000/043/0000432339.jpg
Sverre Tysland og Bengt Lie Hansen: http://prod.dfox.com/public/images/0000367598/000/043/0000432340.jpg
Sverre Tysland, Bengt Lie Hansen og Steinar ter Jung: http://prod.dfox.com/public/images/0000367598/000/043/0000432338.jpg
Om Selmer
Advokatfirmaet Selmer DA er et av landes ledende advokatfirmaer med en omsetning på 335 MNOK (09). Selmer har i dag rundt 185 medarbeidere, hvorav 115 advokater og 10 økonomer. Selskapet bistår sine kunder med et bredt spekter av juridiske tjenester, og tilbyr som eneste norske advokatfirma også finansiell analyse og transaksjonstøtte. Selmer har kontorer i Oslo og Trondheim.

Bakgrunn, Bengt Lie Hansen
1975 – 78:       Førstekonsulent – Industridepartementet, oljeavdelingen,
Petroleumsøkonomisk kontor
1978 – 80:       Byråsjef, Olje- og Energidepartementet
1980 – 83:       Ass.dir, Deminex Norge, Industri og FoU,
Utforskning / forretningsutvikling
Fra 1983:        Utforskning og produksjon, Norsk Hydro (senere Statoil)
1983 – 85:       Seksjonssjef – gass-salg
1985 – 87:       Seksjonssjef – Planlegging og økonomi i Utforskning
1987 – 92:       Ass.dir. – Plan og økonomi / øk.dir. i U&P
1992 – 95:       Direktør – Kommersiell sektor, U&P
1995 – 99:       Direktør – Gass sektor, U&P
1999 – 00:       Fungerende U&P direktør, Hydro
2000 – 04:       Direktør for forretningsområdet Midt-Norge og
Nord-Norge (Leder for Ormen Lange prosjektet,
60 mrd. kr. prosjekt levert på tid og kost.)
2004                Direktør for leting og utvikling norsk sokkel
2004 – 06:       Direktør for Shtokman-prosjektet
2006 – 07:       President Hydro Russland
2007 – 09:       President for StatoilHydro Russland
2009 – 10:       President Statoil Russia

Utdanning
1972: Norges Handelshøyskole, Siviløkonom
1983: Universitetet i Oslo, Cand. Jur.