SendRegning

SendRegning først ute med å koble seg til det statlige fakturanettverket

Pressemelding   •   nov 02, 2011 13:17 CET

Som første tilbyder av web-fakturaer oppfyller SendRegning de nye statlige kravene til utforming og forsendelse av elektroniske fakturaer.

I et møte hos Direktoratet for forvaltning og IKT (Difi) i går demonstrerte daglig leder Steinar O. Cook i SendRegning en forsendelse av fakturaer til Helse Vest via den statlige e-handelsplattformen. Via SendRegning sitt system ble det sendt elektroniske fakturaer til både Helse Vest og den svenske statlige virksomheten ESV.

Nytt format og ny infrastruktur

Det offentlige er i ferd med å gå over til elektroniske fakturaer, og har utarbeidet et nytt standardformat for utforming av fakturaer, kalt Elektronisk Handelsformat (EHF). Fra 1. juli 2012 skal alle fakturaer til offentlige virksomheter sendes i dette formatet.

Staten ved Difi arbeider samtidig aktivt for å etablere en helt ny infrastruktur for transport av handelsdokumenter som blant annet fakturaer. Offentlige virksomheter vil trolig bli pålagt å bruke denne infrastrukturen ved forsendelse og mottak av for eksempel fakturaer.

Store innsparinger

Ifølge Difi har det offentlige i dag ca. 25 millioner fakturaer årlig som vil kunne bli sendt elektronisk. Dette betyr store miljøgevinster i form av mindre papiravfall og reduserte CO2-utslipp.

I tillegg til dette vil virksomhetene spare tid og ressurser på å slippe manuell håndtering av dokumenter.

For mer informasjon:

Daglig leder: SteinarOCook Mobil:004790665793, steinar@sendregning.no