A/S Norske Shell

SHELL INTRODUSERER GAMMELDAGS SERVICE

Pressemelding   •   jun 15, 2011 11:00 CEST

I perioden 1975 – 1980 forsvant de siste betjente bensinstasjonene hvor servicepersonell stod klar i kjørebanen for å fylle tanken din. Etter mer enn 30 års fravær kan du igjen møte personell som hjelper deg både med å fylle tanken, sjekke olje og fylle spylevæske.

Shell var i sin tid først ute med selvbetjente stasjoner i Norge, men etter mer enn 30 års fravær tilbyr Shell igjen hjelp med å fylle tanken, vaske ruter og peile olje. 17 bensinstasjoner skal nå teste norske bilisters interesse for personlig service, utført akkurat slik som i gamle dager: vi kaller det Ekstraservice.

Onsdag 15. juni, innleder Shell et stort forsøk som vil avsløre norske sjåfører sin smak for gammeldags service på bensinstasjonen. På 17 stasjoner i Norge vil bilister i tre måneder fremover får hjelp til blant annet å fylle bensin og vask vinduer, samt til kontroll av olje og spylervæske.

Tilbudet om gammeldags service har fått navnet Shell Ekstraservice, og dersom dette innledende forsøket lykkes vil vi se denne tjenesten innført på mange av våre 450 stasjoner i fremtiden.

"Vi ønsker å skille oss ut og være det beste selskapet på service, og gi våre kunder en gjennomført og god opplevelse når de besøker våre stasjoner. Med Shell Ekstraservice går vi mot strømmen i et marked hvor det blir stadig flere ubetjente stasjoner. Konkurransen blant drivstoffselskaper er intens, og kundene har ikke alltid lett for å skille ett selskap fra et annet. Ikke minst ønsker vi å ta deres ønske om ekstraservice på norske bensinstasjoner på alvor, sier Fartein Kjørsvik som er direktør for bilistmarkedet i A/S Norske Shell.

De 17 bensinstasjonene som deltar i forsøket vil tilby Ekstraservice på dagtid alle hverdager. Totalt tilbyr Shell 37-timers personlig service hver uke, men når det nå er snakk om en prøveperiode kan dette variere fra stasjon til stasjon - avhengig av kundenes behov og tilbakemeldinger.

Forsøket på å gjeninnføre personlig service ved bensinpumpene er inspirert av Shell i Tyskland. Der tilbyr hele 1200 Shell-stasjoner per dags dato kundene sine å fylle opp tanken, vaske skittene frontruter, peiling av olje, m.m.

Tilbud om service

Shell Ekstraservice er et frivillig tilbud til bilister, det vil si at kundene selv kan velge å stå for egen bilpleie. Også betalingen for den ekstra servicen er frivillig. Bilister som takker ja til hjelpen vil få utlevert en kupong. Etter eget valg kan de levere fra seg kupongen i kassen når de betaler i butikken, hvor det da blir lagt til 10 kroner på betalingssummen.

”Erfaringen fra Tyskland, hvor man har hatt service i kjørebanen i syv år, viser at 95 prosent velger å betale for den ekstra servicen. Om norske bilister er villige til å betale litt for personlig service, vil vi nå finne ut av. Vi har tro på at mange har et behov for en annerledes serviceopplevelse på bensinstasjonen, som ikke blir oppfylt på mange steder i dag,” sier Kjørsvik.

Her ser du en oversikt over de 17 Shell stasjonene som fremover skal tilby Shell Ekstraservice:

SHELL SVINESUND E6, Berg i Østfold

SHELL ÅS, Ås