A/S Norske Shell

Shellprisen 2011 til Mezzosopranen Iva Mrvos

Pressemelding   •   jun 17, 2011 15:18 CEST

Årests Shellpris på kr.150.000.- går til mezzosopranen Iva Mrvos. Iva er født og oppvokst i Serbia og har i de siste tre årene studert ved Institutt for musikk og dans, Universitetet i Stavanger.

I tillegg til utmerkelser og viktige oppdrag i Serbia (hun sang bl.a. ved åpningssermonien av den andre seminfinalen i Eurovision Song Contest i 2008), har hun vært solist med orkestre i Italia, Montenegro, Makedonia og Romania. I Norge har hun vært solist med Norwegian Youth Chamber Orchestra (Mahler: Das Lied von der Erde), og nå sist jul som solist i Bachs juleoratorium fremført av Stavanger Symfoniorkester under ledelse av Christian Curnyn. Hun har hatt sentrale roller i operaoppsettinger (dette året i Monteverdi: Poppeas kroning) ved Institutt for musikk og dans, og har også sunget flere ganger på Opera-café i Sandnes kulturhus.

Iva er student hos Bettina Smith og blir den første ”utenlandsstudent” som mottar Shellprisen. Etter at Institutt for musikk og dans fikk godkjent et utøvende toårig Masterprogram har utenlandske studenter i stort antall søkt dette programmet. Shellprisjuryen har derfor presisert kriteriene for søkere til å omfatte krav om å ha virket i Rogalands musikkliv i minst to år (dvs. et virke i Rogaland ut over det som ligger i Masterprogrammet).

Årets reisestipendvinnere er gitarist Tormund Blikra Vea og waldhornist Eirik Baardsen Haaland, som får kr.50.000.- hver. Tormund har en rekke priser fra Ungdommens Musikkmesterskap, både som solist og i duosammenhenger. I tillegg har han oppnådd høyeste utmerkelse på gitarkonkurranser i Weimar både i 2007 og nå i 2011. Tormund er elev av Zafer Øzgen.

Eirik startet i Lura Skolekorps som 9-åring er og er nå elev av Paul Farr. Eirik har også vunnet 1.pris i Ungdommens Musikkmesterskap (2009) og var i siste sesong tatt opp i prosjektet ”Talentjakten” hvor han deltok på flere produksjoner med Stavanger symfoniorkester.

Ytterligere informasjon om pris og vinnere fås ved henvendelse til Per Dahl per.dahl@uis.no mobil 90951436.