SIBA AB

SIBA har produktene som bidrar til bedre folkehelse

Pressemelding   •   mai 23, 2014 12:00 CEST

En bølge av trender og diskusjoner om å spise sunnere, gå ned i vekt før sommerferien eller bare tenke på hva du putter i munnen, skyller over den Skandinaviske befolkningen. I kjølvannet av dette blir etterspørelsen stor etter produkter som kan hjelpe den enkelte å nå sine mål.

Allerede i 2013 kunne SIBA se et økt fokus på helse og omsorg. Juicemaskinen ble årets julegave i Sverige og kort tid etter hadde SIBA en økning på nesten 400 prosent på Smoothie-maskiner og blendere.

Starten på det neste store prosjektet fant sted i begynnelsen av februar, da SIBA utvidet sitt sortiment med aktivitetsbånd og flere typer pulsmålere. Ved årsskiftet var utvalget smalt, men på nåværende tidspunkt finnes det en hel rekke forskjellige aktivitetsmålere.  Noen av dem måler aktiviteten av både skritt pr. dag samt aktivitet mens man sover. To bra eksempler er Garmin Vivofi t som også kan måle din puls ved hjelp av pulsbånd og Fitbit Flex hvor omsetningen har overgått all forventning hos SIBA.

– Fitbit Flex som har vunnet mange internasjonale priser*, måler hvor mange skritt du har gått, antall kalorier du har forbrent samtidig som den hjelper til å kartlegge brukerens søvnvaner. Du setter dine egne mål i appen til Fitbit og reslutatet oppdateres trådløst via Bluetooth Smart direkte til din smartphone. En annen morsom funksjon er at du enkelt kan sammenligne dine aktiviteter med andre brukere og på den måten dele dine fremskritt, alternativt pushe hverandre til bedre resultat. Det er et utrolig produkt som kan forandre livet til mange, sier Peter Groom, Sales Director Fitbit Northern Europe.

Andre merker innenfor samme kategori er Jawbone og Polar som begge har introdusert sine versjoner av aktivitetsbåndet.  Aktivitetsbåndet synkroniseres trådløst med brukerens mobiltelefon, nettbrett eller datamaskin og  kan også fås fra mange av de mer tradisjonelle mobiltelefonprodusenter som for eksempel Sony, Samsung og LG.

– Vi jobber i en svært skiftende bransje og har stor innsikt i produktutvikling som finner sted i hjemmeelektronikkmarkedet. Før årsskifte vil vi sikkert se en videreutvikling av dagens utvalg av aktivitetsmålere og jeg tror denne produktkategorien er en sterk kandidat til årets julegave, sier Ferenc Peterhagen, innkjøpssjef på SIBA. Og fortsetter; det er spesielt gledelig å kunne tilby et produkt som kan påvirke en persons helse som denne produktkategorien faktisk gjør.

For navigasjonsprodusenten Garmin, er satsingen av aktivitetsbånd og pulsklokker enorm.
– Området har opplevd kraftig vekst og er for tiden et viktig fokusområde for oss. Mange fantastiske produkter er allerede ute og nye produkter med enda flere og bedre funksjoner blir kontinuerlig utviklet. Det gleder oss at SIBA deler vår tro på fremtiden for dette fantastiske produktområdet og ser frem til å sammen med dem hjelpe flere mennesker til velstående og bedre helse, sier Magnus Gahlin, salgssjef Garmin.

Produktene er tilgjengelige til samme lave pris i både SIBAs butikker samt på hjemmesiden. De fleste av disse produktene selges derimot i butikk og SIBA har derfor satset tungt på opplæring av salgsstyrken slik at kundene kan føle seg trygge på svarene og behandlingen de får i forbindelse med sitt besøk på SIBA.

– Vi overvåker kontinuerlig lagerbeholdningen slik at produktene alltid er tilgjengelige.  I tillegg til at vi jobber hardt for lavere priser og bedre service, jobber vi også for å sikre at SIBAs sortiment speiler etterspørselen fra våre kunder samt markedet og med denne kategorien føles det spesielt bra å ha truffet blink, sier Victor Bengtsson, landssjef SIBA Norge.

Aktivitetsbåndene finnes i en rekke forskjellige utførelser og priser - mer informasjon om disse finnes på www.siba.no

Fakta aktivitetsbånd
Den store forskjellen fra en tradisjonell pulsklokke og aktivitesbånd er at aktivitetsbånd måler hele din daglige aktivitet og søvn mens en pulsklokke måler aktiviteten din ved trening. Et aktivitetsbånd er også mer diskret og for mange et svært tiltalende tilbehør. De fleste kommer med utskiftbare bånd slik at brukeren selv kan velge farge etter dagens humør.

* Best of CES 2013 – Wearable health tech winner, Mashable Choice 2013, Stuff Gadget Awards 2013  winner, Xataka Spain – accessory of the year winner

Om SIBA: SIBA er en av Nordens ledende detaljehandelsforetak innen husholdningselektronikk. Vi selger kapitalvarer innenfor radio & TV, data & telefoni og hus & hjem til både privatkunder og bedriftskunder. Hovedkontoret til SIBA ligger i Gøteborg, Sverige. Vår forretningside er bygget på at vi, bedre enn noen andre, skal imøtekomme markedets behov av husholdningselektronikk. Målet vårt er å tilby kundene våre den beste kombinasjonen av lavere priser og bedre service.