Nofima

Sild er sunnere enn vi trodde

Pressemelding   •   des 14, 2015 01:27 CET

At sild er rik på sunt marint omega-3 fett, vet vi godt. Nå har Nofima-forskere funnet og dokumentert at en annen fettkomponent i sild er helsefremmende.

Sild har naturlig høyt innhold av ketolinsyre. Ketolinsyre er en fettsyre vi hittil ikke har merket oss som viktig. Men nå vet vi at den har helsefremmende egenskaper. Seniorforsker Bente Ruyter og kolleger i matforskningsinstituttet Nofima har gjort forsøk som viser at ketolinsyre stimulerer cellene våre til å omdanne korte omega-3 fettsyrer til de sunne, lange marine omega-3 fettsyrene.

– Sild i kostholdet kan derfor være med på å hjelpe oss å utnytte de korte omega-3 fettsyrene fra plantene, forklarer Astrid Nilsson, som har studert ketolinsyrens virkning på menneskeceller.

Forskningen har vært gjort på humane leverceller og leverceller av laks. Begge celleforsøkene viste at ketolinsyre i ren form stimulerte til økt dannelse av det sunne, lange omega-3 fettet. Disse funnene er bekreftet å stemme for laks som spiser fôr med sildeolje med høyt innhold av ketolinsyre. Fiskeolje er en svært viktig, men ikke dominerende ingrediens i fôr til oppdrettslaks.

Ketolinsyre i fôr gjør at laks lagrer 10 prosent mer marint omega-3 fett (fettsyrene EPA og DHA) i kroppen enn uten.

‒ For mennesker er det for tidlig å si hvor stor effekt ketolinsyre har, men funnene fra celleforsøk peker i retning av at det påvirker hvor mye sunt marint omega-3 fett vi lagrer etter å ha spist sild, sier Bente Ruyter.

I likhet med sild, er også tobis og lodde rike på ketolinsyre. Dette skiller dem fra søramerikansk fet fisk som sardiner. Sardiner har svært lite ketolinsyre, men har derimot et høyere innhold av EPA og DHA.

Nå viser fôringsforsøkene at når laks fôres med sildeolje rik på ketolinsyre, fører det til høyere avleiring av EPA og DHA i kroppen enn om fisken fôres med Søramerikansk sardinolje.

I tillegg fant forskeren mindre såkalt fettlever på oppdrettsfisken som hadde fått sildeolje i fôret.

‒ Laksen som hadde fått sildeolje hadde mindre fett i leveren, og det tyder på at den har en høyere fettomsetning. Det er bra for laksen, sier Ruyter.

Forskningen ble gjort på oppdrag fra Fiskeri- og havbruksnæringens forskningsfond (FHF).

Om fiskefett

• Det er 1,5 prosent omega-3 i laksefilet, og 4,3 prosent i spekesild (variabelt innhold i ulike typer sild).
  • Da er det tilstrekkelig å spise 130 gram laks eller ca 50 gram spekesild i uka for å dekke ukesbehovet for omega-3 (utregningen baserer seg på anbefaling om behov for 250 mg/dag, EFSA)

Kilder: Matvaretabellen
European Food Safety Authority

Om Nofima

Matforskningsinstituttet Nofima driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.

Instituttet har om lag 350 ansatte og en årlig omsetning på rundt 530 millioner kroner.

Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Alta, Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.