Leading Web

Sjekk at gjeldsrentene fra forbrukslånet tas med i ligningen

Pressemelding   •   feb 23, 2017 04:50 CET

Med et rentenivå som er relativt høyt på norske forbrukslån (gjerne over 15 prosent), så kan det fort virke som om man må betale veldig mye for å ta opp et slikt lån. Det man kanskje ikke regner med da, er at man faktisk får tilbakebetalt penger på skatten slik at den reelle renten er langt lavere. Faktisk kan du godskrive hele 24% av rentene du betaler (2017). Og da sier det seg selv at det blir penger spart!

Så mye kan du få i skattefradrag

Man skal ikke lengre tilbake enn til 2013 da tallet var hele 28 prosent, mens det i 2017 er redusert til 24 prosent i følge denne nettsiden. Det skal senkes videre til kun 23 prosent i 2018 dersom regjeringen får viljen sin, noe som ikke har spesielt stor betydning for boliglån som har veldig lave renter i dag, men som utgjør større forskjeller på forbrukslån der renten er høyere. Uansett kan vi gi deg et konkret eksempel på hvor mye du faktisk får i fradrag – har du betalt 10 000 kroner i renter i løpet av et kalenderår, så vil du få tilbakeført 2400 kroner av disse hvis gjeldsrentene føres opp på ligningen.

Slik fører du gjeldsrenter på selvangivelsen

Mens boliglån og studielån føres automatisk opp på selvangivelsen, så er det ikke dermed sagt at gjeldsrenter fra forbrukslån og kredittkort automatisk dukker opp i ligningen. I de fleste tilfeller skal det gjøre det, men det blir din oppgave å sjekke at tallene faktisk har blitt rapportert inn fra banken. Og ikke minst at de er riktige! For med renter på forbrukslån kan man fort snakke om ganske mange tusenlapper, og det er selvfølgelig penger man ikke ønsker å tape bare fordi man ikke sjekket tallene nøye nok. Gebyrer, som termingebyr og etableringsgebyr, gir også fradragsrett på 24 prosent.

Mer informasjon

Er du nysgjerrig på hvordan rentefradraget på skatten fungerer, og hvordan det kommer til å se ut de kommende årene ifølge regjeringens statsbudsjett? Økonominettstedet E24 har flere grundige saker om skattefradrag på renter som er opplysende for deg som forbruker. Utover dette anbefaler vi også å ta turen innom de offisielle nettsidene til Skatteetaten, der man alltid finner den siste informasjonen om alt som omhandler skatt, fradrag og lignende. Her kan du også logge deg på for å sjekke selvangivelsen, slik at du får de fradragene du har krav på.

Leading Web Solutions A/S utvikler nettsider hovedsaklig innen reise og finans. Dette er firmaets hovedfokus i tillegg til å utføre søkemotoroptimalisering for mindre bedrifter.