Nyhetstips

Sjekk pH-verdiene for tennenes skyld

Pressemelding   •   jan 15, 2010 11:03 CET

– Rent vann er som vitaminer for tennene. Høyt syrenivå i brus, juice og smakstilsatt vann gir store skader på tennene, sier Cathrine Aasen i Isklar. Hun får støtte av tannpleieeksperter som på TV2 i går advarte mot alvorlige syreskader på ellers friske og unge tenner.
Tannpleieeksperter anbefaler å unngå drikke med lavere pH-verdier enn 6,0. Når nivået synker under 4,0 som er tilfelle for flere typer brus, juice og smakstilsatt vann, har det en etsende effekt, noe som kan gi til store skader på ellers unge og friske tenner.

– Rent og friskt vann er det beste for tennene. Isklar har pH-verdi på 7,7 noe som er sunt og bra for tannhygienen, og som gjør at Isklar er noe av det aller beste du kan drikke for tennenes skyld. Mange tror de er sunne når de velger vann fremfor brus, men så lenge vannet har smakstilsetning er det like ille for tennene som et glass brus eller juice, sier Aasen.

Markedssjefen advarer også mot skjulte saltbomber i noen typer kjøpevann:

– De færreste er klar over at saltinnholdet i ulike typer kjøpevann kan variere kraftig. ”Verstingene” kan ha over 400 mg/l natrium per liter. Heldigvis finnes det flere alternativer med natriumverdier som ligger på et sunt og riktig nivå. Isklar er ett slikt eksempel, med 1,0 mg/l. Vann med lavt saltinnhold er et sunnere alternativ, i tillegg til at det er bedre egnet som tørsteslukker til saltholdig mat, sier Aasen.

Aasen oppfordrer nordmenn til å sjekke både ph-verdiene og saltnivået neste gang de kjøper vann.
For mer informasjon, vennligst kontakt:
Cathrine Aasen
Markedssjef i Isklar
Mobil: + 47 97 11 43 81
E-post: cathrine.aasen@isklar.no
Om Isklar-vannet
Isklar-vannet kommer fra Folgefonna, den 6000 år gamle isbreen i Hardanger i Hordaland. Vannet tappes direkte fra en kilde et par hundre meter under isbreen. Tappeanlegget er Nordens desidert største og mest moderne i sitt slag. Både Isklars produksjons- og logistikksystem er utviklet med tanke på å minimere miljø- og klimapåvirkningen. Isklar vil derfor være det eneste karbonnøytrale vannet i norske butikkhyller. I september 2008 vant Isklar prisen for verdens beste flaskevannkonsept under Water Innovation Awards, flaskevannsbransjens svar på ”Oscar”, hvor over 200 merker fra 40 land deltok.

Om Isklar AS
Isklar AS eies av to industrielle aktører, norske Jova Holding og omanske Sabco LLC. Jova Holdings eiere har også eierinteresser i selskapene Sea Cargo og SeaTrans, som blant annet står for transporten av Isklar fra Ullensvang til verdensmarkedene.