Nyhetstips

Skaperkraft 2010: Bech og Brekk feiret næringslivet

Pressemelding   •   nov 25, 2010 16:26 CET

Hva har en lokal baker, en global aktør, et drømmehotell i vill natur og en reparatør av solceller til felles?

Hver høst feires de beste i norsk næringsliv med en storslagen prisutdeling i regi av Innovasjon Norge og Ernst & Young. I går fikk de beste i norsk næringsliv velfortjent honnør under arrangementet Skaperkraft i Folketeateret. Innovasjon Norge delte ut 800 000 kroner til landets mest innovative bedrifter og fikk hele salen med seg i dans og hyllest. Ernst & Young sitt høydepunkt var prisen Entrepreneur of the Year.

Bech og Brekk

Landbruksminister Lars Peder Brekk delte ut den nasjonale bygdeutviklingsprisen sammen med Toppen Bech. Den lokale bakeren i Lom, Morten Schakenda gikk av med seieren og fikk skryt for å ha klart kunsten å forene matkultur med god forretningsdrift.

Å drive bakeri er en livsstil, og det er gledelig at arbeidet vårt blir markert på denne måten,” sa en fornøyd Morten Schakenda til Bech og Brekk.

Globale aktører og ville drømmer

Prisdrysset i Folketeateret i går inkluderte selskapet Innotech Solar, som omtaler seg selv som ’grønnere enn grønn’. De har funnet et nisjemarked innen reparasjon av solceller, noe de i går fikk Reodor prisen for.  Internasjonaliseringsprisen gikk til Appear TV. De lager TV utstyr som bringer TV-signalene hjem til millioner av husstander verden over. Den villeste drømmen stod derimot reiselivsbedriften Juvet Landskapshotell for. De ble kåret til vinner av årets reiselivspris og hotellet beskrives som en drøm i vill natur. I 5 år har gründer Knut Slinning kjempet for å virkeliggjøre drømmen, og med denne prisen har han nå stadfestet sin posisjon som det beste reiselivsproduktet i landet.

Se vinnernes gledestårer og takketaler her: http://www.youtube.com/user/skaperkraft

Kontaktinformasjon:

Presseansvarlig Skaperkraft Christine Fløysand, christine.floysand@innovasjonnorge.no , Tlf: 411 93 097

Kontaktinformasjon til prisvinnerene:

Innotech Solar AS