VisitOSLO as

Skriket fra Ekeberg

Pressemelding   •   jul 08, 2013 16:39 CEST

MARINA ABRAMOVIĆ SKAPER “SKRIK”-HYLLEST I EKEBERGPARKEN

Det verdenskjente kunstikonet Marina Abramović kommer til Oslo i august. Sammen med 300 Osloborgere skal performance- og installasjonskunstneren skape sin unike hyllest til Edvard Munchs skrik -i Munchs eget landskap.  Hele Oslos befolkning oppfordres til å melde seg på i løpet av juli måned via nettsiden www.ekebergparken.com. Det interaktive kunstverket, signert Marina Abramović, blir en del av kunstprogrammet til den nyopparbeidede og utsmykkede Ekebergparken, som offisielt åpnes 26. september i år. Parkens nyeste kunstinnkjøp blir en kombinasjon av skulptur, videoinstallasjon og performance – alt i regi og utførelse av det New York-baserte kunstikonet fra Serbia.

Fra 15.-25. august er Marina Abramović på plass i Ekebergparken for å gjennomføre den interaktive performancen med Oslos befolkning. Av de påmeldte skal Marina Abramović plukke ut 300 personer - i alle aldre, yrkesgrupper, etnisitet og fra alle sosiale lag – som skal delta i performancen på parkens nyetablerte utsiktspunkt for Skrik. Mot det samme landskapsmessige bakteppe som Munch foreviget i sitt ikoniske bilde, skal Osloborgerne skrike ut sine følelser. Et filmteam skal dokumentere seansen, og et annet filmteam skal lage en kunstfilm om prosjektet for kunstneren. Den interaktive videokunsten fra Oslo er senere planlagt vist over hele verden. Hele prosjektet blir også samlet i en bokpublikasjon.

- Vi er stolte av at Marina Abramović skal skape et stedsspesifikt kunstverk til Ekebergparken,

inspirert av dens natur og historie. Ved åpningen av Oslos nye attraksjon og trekkplaster vil totalt

28 kunstnere være representert med unike kunstverk, forteller Ekebergparkens initiativtager

Christian Ringnes. Så langt har C. Ludens Ringnes stiftelse investert omlag 350 millioner kroner i denne rekreasjonsgaven til byens befolkning.

To av Abramović mest kjente performance-forestillinger handler om å skrike ut hele sitt følelsesregister, og verket hun nå skal skape for Ekebergparken blir beslektet med suksessen ”The Artist is present” som samlet mer enn 750 000 mennesker på Museum of Modern Art (MoMA) i New York i 2010, forteller Christian Ringnes.

Den 24. oktober kommer Marina Abramović tilbake til Oslo for å avduke kunstverket, og gjøre en egen performance i forbindelse med den offisielle innvielsen av Munch-punket i Ekebergparken. Prosjektet gjennomføres som en del av jubileumsmarkeringen ”Munch 150”, og blir hennes første performance i Skandinavia noen sinne.

EKEBERGPARKEN

Det er nå ti år siden Christian Ringnes lanserte sin idé om en skulpturpark i Ekebergskogen. Parken har tatt form etter en lagvarig, politisk debatt, offentlige høringer, ettersyn og planutvikling. Reguleringsplanen for parken ble endelig vedtatt av Oslo bystyre 25. august 2011.

-Når Ekebergparken åpner i september, vil den inneholde 30 kunstverk laget av norske og internasjonale kunstnere. Ekebergparken blir et sted for hele Oslos befolkning og tilreisende, ikke bare for kunstelskere. Den storslåtte naturen med utsikt mot byen og fjorden er det viktigste. Og så får folk kultur, historie og opplevelser på kjøpet, sier Christian Ringnes.

Skulpturparken vil ha et internasjonalt preg, inkludert viktige verk av norske kunstnere. Blant de innkjøpte kunstnerne er verdensnavn som Auguste Rodin, Louise Bourgeois, Tony Cragg, James Turrell, Tony Oursler, Dan Graham, Fernando Botero, Salvador Dali og Lynn Chadwick. Også norske kunstnere som Knut Steen, Hilde Mæhlum, Per Ung, Per Inge Bjørlo, Dyre Vaa og Aase Texmon Rygh vil bli representert i parken.

INTERNASJONAL INTERESSE OG VIKTIG TURISTATTRAKSJON

Internasjonal media har allerede vist interesse for dette unike prosjektet, og C. Ludens Ringnes stiftelse/ Ekebergparken og VisitOSLO har derfor inngått et samarbeid rundt bearbeiding av internajsonal media og reiselivsbransje i forbindelse med aktiviteter før og under selve åpningen av parken. Det er først og fremst internasjonal kunst- og kulturpresse som hittil har ønsket informasjon om parken, men også livsstilsmedia, inflightmagasiner og dagspresse er interessert i parken som et nytt og viktig tilskudd i Oslos spennende utvikling som arena for ny kunst, arkitektur, kultur og design i Europa. Parken forventes å bli en stor ny turistattraksjon for både norske og internasjonale turister i årene fremover sier Salgs- og markedssjef i VisitOSLO, Heidi Thon.

Utfyllende informasjon, bilder for nedlasting m.m. finnes på www.ekebergparken.com  Her finnes også mer informasjon om Marina Abramović s videoprosjekt med Oslos befolkning.

For ytterligere opplysninger eller uttalelser, kontakt gjerne adm. dir for C. Ludens Ringnes stiftelse/ Ekebergparken, Ina Johannesen, på telefon 975 67 165.

Webbilde/ Foto: Marina Press Photo from Milan 2012_© Laura Ferrari_Me

VisitOSLO as er markedsføringsselskapet for Osloregionen. Firmaet er organisert som et aksjeselskap der aksjonærene består av bedrifter i regionen som driver reiselivsrelatert virksomhet. VisitOSLO as har et omfattende samarbeid med Oslo kommune. VisitOSLO as har følgende operative avdelinger: Kongress, Destinasjonsmarkedsføring/Mediebearbeiding, web og Turistinformasjon. VisitOSLO har også en sentral vertskapsrolle ved internasjonale arrangement i byen vår, og høy kompetanse når det gjelder tilrettelegging av presse- og informasjonssentra og tjenesteyting til arbeidende presse.