NAF

Skumle barn må også synes!

Pressemelding   •   okt 31, 2016 08:00 CET

I kveld kommer små og store mørkkledde monstre til å gå fra hus til hus under Halloween. Mørke kostymer gjør barna ekstra vanskelig å få øye på. – En hyggelig kveld kan fort bli både bilistens og ditt verste mareritt. Husk refleks både på store og små før Halloween-kvelden kan starte, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

I dag er det Halloween og mange tusen barn skal gå fra hus til hus på godtejakt i kveld. En refleks kan utgjøre hele forskjellen på om en bilfører ser dem eller ikke. NAF oppfordrer de voksne til å ta ansvar for at barna kommer seg trafikksikkert frem i høstmørket.

– Det er fort gjort å glemme refleksen når man skal ut, men refleks er livsviktig. Selv om refleks gjør det mindre skummelt å gå i høstmørket, blir ikke barna mindre skumle. Det er også en god idé at Halloween-barna har med seg lykter når de går, sier Sagedal.

En bilist som kjører med nærlys i 50-sonen, har bare to sekunder på å avverge en ulykke når sjåføren oppdager en fotgjenger uten refleks. Med refleks ville sjåføren oppdaget den gående på 150 meters avstand og hatt 10 sekunder til rådighet.

– Mange barn blir nok litt ekstra gira der de går for å jakte på godteri. Da er det viktig at vi voksne tar kontroll over situasjonen, sier Sagedal.

NAF minner om at det er like viktig med refleks der det er gatelys. Flere tror at gatelysene gjør at man er synlig. – Faktum er at de fleste påkjørsler av gående skjer i byer med gatebelysning, avslutter Sagedal.

NAF er Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon og har over 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2.000 frivillige tillitsvalgte. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 45 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistnad og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.