TV 2

Slik blir USA-valget på TV 2

Pressemelding   •   nov 01, 2016 13:15 CET

Høstens store nyhetsbegivenhet, presidentvalget i USA, nærmer seg. TV 2 Nyhetskanalen satser tungt på dekningen.

Den brede dekningen blir aller størst for TV 2 Nyhetskanalen, i tillegg til den løpende dekningen i TV 2s mange nyhetssendinger. Både i Bergen og i Oslo vil en rekke eksperter lose norske tv-seere gjennom valget mellom Hillary Clinton og Donald Trump.

– Dekningen av presidentvalget i USA er en stor og viktig sak for TV 2 Nyhetskanalen. Vi satser både med egne Valgstudio-sendinger og en formidabel Valgnatt-sending den 8. november. Vi har knyttet til oss et bredt panel av dyktige eksperter som skal hjelpe oss å forstå alt som skjer gjennom hele valgkampen, sier Silje Hovland, redaksjonsleder i TV 2 Nyhetskanalen.

Mandag startet «Valgstudio USA»

Programmet som ledes av Elin Ludvigsen sendes fra mandag 31. oktober til torsdag 3. november, samt mandag 7. november fra kl. 18.00-18.30.

«Valgstudio USA» skal ta for seg valgkampen som da er i sin mest intense fase, men også presentere noen hovedtemaer i hver sending. Programmet blir i all hovedsak gjestebasert.

– Vi satser mer enn noen gang på valget i USA og merker at seerne våre er svært engasjert og interessert i dette valget. Et stort team med journalister er på plass i USA for å levere reportasjer og ta pulsen på de amerikanske velgerne. Norske seere får derfor rapporter og analyser både i våre hovedsendinger, på TV 2 Nyhetskanalen og TV2.no gjennom hele døgnet, forteller nyhetsredaktør Karianne Solbrække.

Selve valgdagen 8. november går TV 2 Nyhetskanalen inn i et intenst døgn og endrer sendeskjemaet. «Valgstudio USA» utvides til fem timer fra kl. 16.00-21.00. Programledere her er Øyvind Brigg og Rune Kjos.

På nyhetsdesken i Bergen denne kvelden sitter valgnatt-teamet som skal bringe det hele i havn. TV 2 Nyhetskanalen går på med «Valgnatt USA» rett etter at 21-sendingen er ferdig. Programledere er Elin Ludvigsen og Morten Sandøy.

Kjetil H. Dale er programleder med hovedansvar for presentasjon av grafikk, valgresultater og sosiale medier. Tallknuserne er som alltid Kjetil Løset og Terje Sørensen.

Denne sendingen holder det gående gjennom hele natten frem til kl. 06.00.

Dette er ekspertene TV 2 har knyttet til seg i forbindelse med presidentvalget i USA:

Hans Olav Lahlum, valgekspert, TV 2

Trygve Svensson, retorikkekspert, TV 2 og UiB

Eirik Bergesen, USA-kommentator, TV 2

Vårin Alme, USA-kommentator, TV 2 og ampol.no

Hilmar Mjelde, USA-ekspert, TV 2 og UiB

Thor Steinhovden, USA-kommentator, TV 2 og rådgiver, Agenda

Are Tågvold Flaten, USA-kommentator i USA for TV 2

TV 2 er Norges største kommersielle TV-kanal, og er en del av mediehuset TV 2 som står bak en rekke etablerte merkevarer som TV 2 Nyhetskanalen, TV 2 Zebra, TV 2 Livsstil, TV 2 Sportskanalen, TV 2 Humor, TV 2 Sumo, TV2.no, TV 2 Mobil, TV 2 Skole og OB Team.TV 2 er en del av Egmont, som er et av Nordens største mediekonsern med 6300 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, og Egmont Fondet deler årlig ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, forlag, Klikk.no, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper.