KLP

Slik pakker du feriebilen

Pressemelding   •   jul 01, 2013 08:30 CEST

Det er ikke likegyldig hvordan du plasserer bagasjen i bilen. Hvordan vekten er fordelt i bilen er viktig for din egen kjøreglede og sikkerhet.

- En tungt lastet bil, eventuelt med tung skiboks, vil oppføre seg vesentlig annerledes enn bilen gjør til vanlig. Bremselengden øker, styreresponsen endrer seg, og lasten kan forskyve seg, advarer seniorrådgiver Thomas Nilsen i KLP Skadeforsikring.

Han kommer med disse rådene om hvordan feriebilen skal pakkes:

• Pakk de tyngste bagene så lavt og langt frem i bagasjerommet som mulig. Den aller tyngste bagasjen bør legges innerst mot seteryggen for å unngå at den får fart fremover dersom du må gjøre en bråstopp.
• La aldri ting ligge løst på hattehylla eller i baksetet. Et videokamera som veier to kilo vil ved bråstopp i 70 km/t utgjøre en vekt på 110 kilo, ifølge Trygg Trafikk. Bruk nett eller skjerm til å trekke over bagasjen for å forhindre at bagasje flyr fremover.
• Mange bruker skiboks til ekstra bagasje. De fleste skibokser tåler 50-75 kilo i vekt. Pass på at du ikke legger mer enn maksimal vekt i skiboksen.

Nilsen i KLP oppfordrer bilistene til å ta det rolig på sommerveiene:
- Behold roen, og husk at du har ferie! Hold plassen din i køen, hold minst tre sekunders avstand til bilen foran, og ikke minst, hold fartsgrensene. Blir du nødt til å bråbremse, har det stor betydning for bremselengden hvor høy fart du holder, sier han.

Kontaktperson: Thomas Nilsen, mobil 908 67 121 eller thomas.nilsen@klp.no

Kommunal Landspensjonskasse (KLP) er Norges største livsforsikringsselskap. Selskapet leverer pensjons-, finans- og forsikringstjenester til kommuner og fylkeskommuner, helseforetak og til bedrifter både i offentlig og privat sektor, og til deres ansatte. KLP-konsernet har en forvaltningskapital på 341 milliarder kroner.