Fagrådet for våtrom (FFV)

Slik unngår du Bygg&Bedrags marerittbad

Pressemelding   •   sep 20, 2010 15:45 CEST

Nå viser TV3 igjen nye, men tragisk ubrukelige baderom. Som underholdning på torsdagskveldene blir vi nå kjent med knuste boligeiere som har investert hundretusener i marerittbad. De plagede intervjues i beste sendetid mellom sprukne fliser, membraner med hull og livsfarlige varmekabler. Og at sluket er det høyeste punktet på badegulvet er like sikkert som at en evt. slukmansjett mellom membran og sluk er montert feil. TV3 hugger programmessig opp alt og betaler for et nytt, varig Drømmebad bygget etter Byggebransjens våtromsnorm av en Godkjent våtromsbedrift. Så bra, for den ene skjebnen vi følger på skjermen.

Men det er tusenvis av marerittbad i Norge.

Lars Gulbrandsen, Daglige leder av Fagrådet for våtrom(FFV), sier at vi  tydeligvis fortsatt har et stykke igjen før alle kundene blir klar over hvor lett det er å unngå å havne i marerittbadfella.Ti-tusener sitter i den, og enda flere er på vei inn i den.

Stadig flere sluttkunder etterspør Byggebransjens våtromsnorm (BVN).

-TV3-program som Bygg&Bedrag bidrar til å øke folks kjennskap og kunnskap om BVN, ofte kalt Våtromsnormen. Det er bra. Men samtidig er det stadig for enkelt for håndverkere å komme unna med et utsagn om at ”vi følger normen”, eller at ”vi er våtromsertifiserte”. Slik utsagn holder ikke. Det er i praksis bare én eneste trygg måte å sikre seg at BVN blir brukt i baderomsbygging. Vi er glade for at vi akkurat nå legger ut denne enkle oppskriften på våre hjemmesider, www.ffv.no . Følges denne metoden unngås marerittbadet. Garantert.

Demoprosjektet BVN-badet 2010 er beviset.

-FFV har i samarbeid med Bademiljøkjeden akkurat ferdigstilt rehabiliteringen av demoprosjektet ”BVN-badet 2010”. Historien om forvandlingen fra nær-marerittbad til varig Drømmebad, kan studeres på www.ffv.no og www.badogbolig.no . Her gis en detaljert beskrivelse av hvor krevende det er å gjøre alt som må til for å rehabilitere et lite, 20 år gammelt utslitt bad i 2nden etasje i et rekkehus med trebjelker som etasjeskiller.  Blant de påmeldte 45 kandidatbad, valgte vi badet på Hurum fordi det ga perfekte utfordringer for demonstrasjon av BVN.

Eksemplet er ment å skremme.

-Selv om vi i demoprosjektet ”BVN-badet 2010” åpent viser alt som gjøres, og ikke minst gjøres riktig, og i henhold til BVN, tror vi ikke tekst og fotos frister til egeninnsats. Fordi jobben åpenbart er ualminnelig faglig krevende og med store muligheter for å bygge inn usynlige, skjebnesvangre feil. Prosjektet demonstrer også det fornuftige i å kontraktsfeste bygging av et slikt varig Drømmebad i henhold til BVN, noe som krever dokumenterbar spisskompetanse av utførende håndverker. På www.ffv.no finnes den eksklusive listen over Norges ca. 780 Godkjente våtromsbedrifter som kan dokumentere slik kompetanse. Med dette som utgangspunkt er Drømmebadet mye nærmere og marerittbadene i TV3, og alle de andre marerittbadene som gudskjelov ennå ikke er påbegynt, langt unna.

Foto 1:

BVN-badet 2010 ferdig! Et varig Drømmebad bygget etter Byggebransjens VåtromsNorm.

Foto 2:

BVN-badet 2010 før oppstart. Et nær-marerittbad.

Foto 3:

Daglig leder i fagrådet for våtrom(FFV) Lars Gulbrandsen og Daglig leder av Bademiljø AS, Geir Sundbye, er fornøyde med resultatet av demoprosjektet.