Swisslog As

SmartCarrier er en suksess blant Swisslogs kunder

Pressemelding   •   mai 15, 2012 09:07 CEST

Oslo, den 10/05-2012 – Et år etter lanseringen av SmartCarrier har flere viktige kunder valgt skyttelsystemet som lagrings- og transportsystem. Selskaper som Hama GmbH & Co. KG, Fesco GmbH og Brødrene Dahl AS i Norge stoler på SmartCarriers unike skalerbarhet, fleksibilitet og høye kapasitet.

Skyttelsystemet SmartCarrier er først og fremst designet for dynamisk lettgodslagring med krav til høy ytelse og fleksibilitet. Systemet er samtidig brukervennlig og miljøvennlig ved at det er stillegående og driftssikkert samt meget miljøvennlig grunnet svært lavt energiforbruk. Systemet består av kun tre komponenter: integrerte hyller, hurtige vertikalheiser og SmartCarrier skyttelvogner. Systemet har høy skalerbarhet ved å utnytte dagens teknologi på en effektiv måte, i tillegg til avansert energihåndtering. Avhenging av antallet SmartCarrier vogner og om det velges en eller to heiser per modul (reolgang) så gir løsningen en ytelseskapasitet på mellom 100 og 500 håndteringsenheter inn og ut per modul i timen. Fleksibiliteten og kapasiteten som SmartCarrier kan utføre har nå blitt normgivende i bransjen.

SmartCarrier er en del av Hamas innovative plukk-konsept

Hama er et tysk selskap som spesialiserer seg på tilbehør for multimedia, foto, forbrukerelektronikk og telekommunikasjon. Bedriften valgte SmartCarrier som et delsystem til en ny logistikkløsning i det eksisterende logistikkanlegget. "Det smarte designet, teknologien bak SmartCarriers skyttelvognene og systemets høye kapasitet har overbevist oss. SmartCarrier er hjerte i vårt nye, innovative plukk-konsept som gir oss en betydelig forbedring av logistikken," sa Roland Handschiegel, logistikksjef i Hama GmbH & Co. KG, da han ble spurt hvorfor selskapet valgte Swisslogs system.

SmartCarrier ga Fossil både fleksibilitet og skalerbarhet

FESCO, et datterselskap av Fossil Group, bestemte seg for å lage nytt design for plukkprosessene i det tyske distribusjonssenteret for å møte den høye veksten i markedet, hvor SmartCarrier-løsningen skal utgjøre kjernen i ordreprosessen. Det fleksible skyttelsystemet støtter opptil 2400 inn- og utmatinger per timen. Ved behov kan kapasiteten økes ved en senere anledning. Josef Otter, logistikksjef i FESCO GmbH, forklarer hvorfor selskapet hans valgte Swisslogs løsning: "Våre kunders varierende bestillingssekvens samt vårt internett salg, krever raske og fleksible løsninger. SmartCarrier er en effektiv teknologi som integreres perfekt med vår eksisterende infrastruktur."

Kompakt løsning som er basert på SmartCarrier hos Dahl

Brødrene Dahl AS, Norges ledende grossist for rør og VVS, trengte også høy ytelse på sin logistikkløsning for å holde tritt med forretningsveksten. Brødrene Dahl bruker SmartCarrier som et bufferlagringssystem for 3800 brett med en gjennomstrømning på 920 inn- og utmatinger i timen. Jan G. Vere, logistikkdirektør i Brødrene Dahl AS, sier: "SmartCarrier oppfylte våre behov når det gjaldt å bruke det arealet vi hadde til rådighet på en mest effektiv måte. Vi likte Swisslogs tilnærming til en kompakt løsning basert på SmartCarrier. Derfor bestemte vi oss for å bruke dette høyeffektive bufferlagringssystemet."

Den nye generasjon av SmartCarrier er basert på et velprøvd konsept. Det fins nå 40 installasjoner i drift og er en ideell komplettering til Swisslogs utvalg av lettgodsløsninger

Swisslog AS
Maiken Kallesen
Marketing Coordinator
Mobile: +47 41 00 76 91
E-mail: maiken.kallesen@swisslog.com
Internet: www.swisslog.no

Om Swisslog
Swisslog er en global leverandør av integrerte logistikkløsninger for lager, distribusjonssentraler og sykehus. Den omfattende tjenesteporteføljen inneholder alt fra oppbygging av komplekse lagre og distribusjonssentraler til implementering av Swisslogs egen programvare. I tillegg har Swisslog interne logistikkløsninger for sykehus, som for eksempel programvare og konsulenttjenester innen SCM-området.

Med Swisslogs løsninger optimaliseres kundenes produksjons-, logistikk- og distribusjonsprosesser for en bedre fleksibilitet, respons og kvalitet, samtidig som logistikkostnadene holdes nede. Med mange års erfaring innen utvikling og realisering av integrerte logistikkløsninger innehar Swisslog den ekspertisen som kundene i mer enn 50 år har satt – og fortsatt setter - sin lit til.

Hovedkontoret ligger i Buchs/Aarau i Sveits. Swisslog har for øyeblikket ca. 2000 ansatte i 20 land, og er representert på det nordiske markedet som en sterk lokal aktør med ca. 300 ansatte i Sverige, Norge og Danmark. Konsernets moderselskap, Swisslog Holding AG, er listet på SWX Swiss Exchange (verdipapirnummer 1232462, Telekurs: SLOG, Reuters: SLOG.S). Gå gjerne inn på www.swisslog.no.