Norges Kampsportforbund

Sølv- og bronsemedalje til Norge i Østerrike Open i Taekwondo

Pressemelding   •   jun 06, 2011 12:42 CEST

Norges Kampsportforbund sendte OL-kvalifiseringslaget til Innsbruck og av 3 utøvere, ble det 3 medaljer. Den fjerde på OL-kvalik laget, Eirik Nilssen Bratli fra Mudo Furuset & Tveita står over helgens stevne grunnet skade. Tre medaljer i Østerrike lover bra for laget som om en knapp måned reiser til Baku og OL-kvalifisering for London 2012.

Jan Petter Hammer fra Viking Taekwondo tok en sølvmedalje, Nikolina Kursar også fra Viking tok en bronsemedalje, mens Mona Solheim fra Namsos Taekwondo tok en bronsemedalje.

Jan Petter Hammer i - 68 kg åpnet med å slå Adam Sagir fra Israel 10-8. Neste kamp vant han med 13-1 over Jasin Gumusay fra Østerrike, før han slo Ivan Puersevic fra Serbia på "golden point". I en spennende semifinale endte Jan Petter opp med å slå Franske Jean Franscois Sarr 12-7. I finalen ventet Jure Pantar fra Slovenia. Det ble en jevn kamp som etter 3 runder stod 2-2. Golden Point runden endte også uavgjort og kampen gikk til dommeravgjørelse. Dessverre tapte Jan Petter denne, men fikk med seg en sølvmedalje fra Østerrike!

Mona Solheim som går i -57 kg gikk sin første kamp mot tyske Fatma Guerbuez og vant denne greit 7-1. Sin andre kamp vant hun enkelt mot Vlatka Jezernik fra Croatia. I kvartfinalen møtte hun Østerriske Lisa Weinzieri og ledet med 3-1 før den Østerriske jenta ble skadet og måtte gi seg like før 3 runde var over. I semifinale møtte Mona svenske Jennifer Agren. Det ble en svært jevn kamp som Mona til slutt tapte på golden point.

Nikolina Kursar konkurrerte i klassen - 67 kg  og fikk walk-over i sin første kamp. I sin neste kamp møtte hun Polske Aleksandra Anisiewicz som hun slo med 13-4. I semifinale møtte hun Elin Johanssen fra Sverige. Dessverre ble den svenske jenta litt for sterk og Nikolina tapte kampen 7-1.

I tillegg til Mona, Jan Petter og Nikolina Kursar ble det også andre norske medaljer.

I juniorklassen tok i går Ronja Syversen fra Taekwondo Team Heimdal en bronsemedalje i -52 kg. Frida Ronja Thorsø i -55 kg og Jelena Prodanovic -44 kg hver sin bronsemedalje. Begge disse jentene er fra Mudo Furuset og Tveita.

Tina Røe Skaar fra Øvre Romerike Budo senter tok en bronsemedalje i seniorklassen -73 kg.

Resultater blir lagt ut på TAEKOPLAN og bilder ligger ute på Forbundets FACEBOOKSIDER

Norges Kampsportforbund (NKF) er det tiende største særforbundet under Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Forbundet er lokalisert på Ullevål stadion i Oslo. NKF organiserer over 20 kampidretter, hvorav karate, taekwondo, jujutsu og wushu er de fremste konkurranseidrettene.