Software Innovation AS

Software Innovation med i ledende analyseselskaps Magiske Kvadrant

Pressemelding   •   nov 15, 2011 15:12 CET

Software Innovation har blitt inkludert i den “Magiske Kvadranten”.

Området er Enterprise Content Management (ECM), som inkluderer programvareløsninger for saksbehandling, arkivering og dokumenthåndtering i bedrifter. (Gartner rapport, av 13.10.11, “Magic Quadrant for Enterprise Content Management”, av Mark R. Gilbert, Karen M. Shegda, Kenneth Chin, Gavin Tay)

-Vår strategi er å bygge en større internasjonal programvarevirksomhet gjennom å lage funksjonelle standardløsninger på SharePoint plattformen som løser kundens fag og ECM-behov innen dokumentbehandling, arkiv, saksbehandling og teknisk dokumenthåndtering. Det at Gartner nå inkluderer oss i den ‘magiske kvadranten’ bekrefter at vi har lykkes med å ta spranget opp i en liga over de lokale konkurrentene i Norge, Sverige og Danmark, sier Halvor Walla, administrerende direktør for Software Innovation Products.

Software Innovation er med sin strategi om å lage dype fagløsninger på toppen av SharePoint-plattformen naturlig plassert i området for nisje-aktører. Ambisjonene om å utvikle posisjonen er definitivt til stede – og Software Innovations ekspanderende partnerstrategi vil her være viktig.

ECM blomstret gjennom finanskrisen

Bedrifter må forholde seg til stadig større mengder informasjon og dokumentasjon, i stadig flere formater og kanaler. Dette gjør at bedrifter i stadig større grad har behov for, og investerer i, ECM-systemer.

Gartner kommenterer følgende i forbindelse med Magic Quadrant-rapporten: “En spesiell ting skjedde i kjølevannet av finanskrisen. Mens budsjetter på mange IT-områder ble lagt under stort press, vokste kostnadsbruken innen Enterprise Content Management (ECM) med 5,1 % i 2009 og 7,6 % i 2010. Programvare for ECM sto alene for en inntekt på $ 3,9 milliarder i 2010. Og vi anslår at denne veksten vil fortsette – i en imponerende årlig vekstrate på 11,4 % ut 2015. Hvorfor brukes alle disse pengene på ECM i nedgangstid? Svaret er “produktivitet”.”

-Man skal være ytterst forsiktig med å rope «ulv». Men finansanalytikere advarer om en potensielt ny finanskrise står for døra – muligens enda mer alvorlig enn den verden så i 2008. Alt tyder på at dette er et riktig tidspunkt for mange bedrifter å se på ECM-løsninger som en strategisk del av kostnadsbildet, sier Walla. -Det er ingen tvil om at våre løsninger for saksbehandling, dokumenthåndtering og arkivering skaper både individuell og virksomhetsmessig produktivitet – noe som er etterspurt i dagens marked. Vi opplever at Gartner sine vurderinger av drivere for produktivitet stemmer godt med hva våre kunder oppgir som årsaker til anskaffelse av nye løsninger.

Trenden er også en klar forventning blant toppledere om at ECM-systemer skal støtte forretningskritiske prosesser og dermed bidra direkte til vekst og bunnlinje. «Content chaos” – eller dokumentasjonskaos – regnes som en hovedfaktor bak beslutninger om å starte nye ECM-prosjekter, og de fleste organisasjoner innrømmer at mye av deres innhold/dokumentasjon preges av kaos (kilde: AIIM, State of the ECM Industry 2011).

Bygger suksess sammen med våre kunder

Software Innovation har et kontinuerlig fokus på innovasjon, og jobber ut markedsnære løsninger i tett dialog med kunder gjennom egne brukerfora. Software Innovation er derfor optimalt posisjonert i forhold til utviklingen i markedet og de utfordringer kunden skal løse.

Software Innovation har i løpet av det siste halvåret inngått kontrakter mange spennende internasjonale virksomheter – inkludert Jotun, Itella og Ecco.

-Tilveksten av kunder og den store interessen i markedet bekrefter Gartners vurderinger av veksten i markedet til tross for finanskrise. Eksempelvis har store aktører som Subsea7, Dong Energy og Aker Solutions har satset på våre løsninger. Blant våre mange offentlige kunder finner vi lang rekke kommuner, Helsedirektoratet, Helse Sør-Øst, Lånekassen, Jernbaneverket og Avinor i Norge, samt mange spennende aktører i Sverige og Danmark. Bare den siste måneden har vi vunnet fire anbud på rad i det danske offentlige markedet, sier Walla.

-Dette inspirerer oss i Software Innovation til å fortsette den store investeringen i utvikling av løsninger og kundesupport.

Prisdryss i bransjen for Software Innovation

Microsoft har tidligere i år anerkjent Software Innovations satsning med tildeling av prisene for “Årets Programvarehus i Norge” og “Global Government Partner of the Year”. Med Gartners dekning av Software Innovation i den magiske kvadranten har Software Innovation nådd nok en viktig milepæl.

For mer informasjon, kontakt:

Halvor Walla, administrerende direktør i Software Innovation Products: Tlf:+47 95 26 21 20/ halvor.walla@software-innovation.com  (På bildet)

Om “Magic Quadrant:

The Magic Quadrant (MQ) er et analyseverktøy utviklet av det ledende amerikanske analyseselskapet Gartner og gir en kvalitativ analyse av spesifikke markeder og utviklingstrender, markedets modenhet og aktører. Det er kun aktører med internasjonal interesse og betydning som dekkes i analysen, og som med dette får et anerkjent og uavhengig kvalitetsstempel. www.gartner.com

Om Software Innovation:

Software Innovation er et skandinavisk selskap og blant de internasjonalt ledende leverandørene av programvare for informasjonshåndtering, dokumentkontroll og saksbehandling, bygget på Microsoft SharePoint og Office. Med over 25 års erfaring og kompetanse arbeider vi målrettet med å levere fremtidsrettede, fleksible og brukervennlige løsninger. Software Innovation har i dag 330 ansatte i Norge, Sverige, Danmark og India. www.software-innovation.no