INSPIRIA science center

Solpatruljen kommer til INSPIRIA for å sette solbeskyttelse på dagsorden

Pressemelding   •   aug 06, 2015 15:06 CEST

Solpatruljen skal ha en egen stand på INSPIRIA fredag 7. august fra kl. 11-14 med quiz og informasjon om alt som har med sol og solbeskyttelse. Her kan alle besøkende til vitensenteret spørre om alt innenfor dette temaet. Og selvsagt vil de formidle solvettreglene. Solvettreglene handler om å ta pause fra sola, beskytte oss med solbriller, solhatt og solkrem og ikke minst unngå solarium.

Gjennom hele sommeren har mange barn lært om solbeskyttelse på INSPIRIA, og perlet sitt eget solarmbånd med UV-perler som skifter farge når de tas ut i solen. Denne aktiviteten er utviklet i samarbeid med Kreftforeningen og barna får også sett den nye animasjonsfilmen som gjør at solvettreglene bedre kan forstås.

- Vi kan ikke se de ultrafiolette strålene fra sola, men UV-perlene reagerer på strålene og skifter da fra hvitt til ulike farger. Da kan barna lettere forstå når det er UV-stråling i luften, sier Marianne Moe, helseformidler på INSPIRIA.

Alle som lager et solarmbånd får se en animert film om hvor viktig det er å beskytte seg i solen samt Kreftforeningens nyeste bok «Solferien» med seg hjem. INSPIRIA-vertene forteller og viser både små og store hvordan de best mulig kan nyte solen uten å bli solbrent.

-Siden det har vært en ganske kald forsommer med lite sol, er det fort gjort nå at mange brå-soler seg når sola endelig kommer. Det er bra at INSPIRIA har satt sol og solbeskyttelse på programmet i sommer, slik at både barn og foreldre kan lære mer om hvorfor vi likevel må beskytte oss, sier Anne Lise Ryel som er generalsekretær i Kreftforeningen.

Det er ikke første gang INSPIRIA og Kreftforeningen samarbeider om å fremme gode holdninger til solbeskyttelse. I fire år har vi invitert de eldste barna i barnehagene i Sarpsborg til «Solstråledagen» der de har fått kunnskap om vår gigantisk stjerne som gir oss både varme, energi og mulighet for liv på vår planet. Og i tillegg har INSPIRIA, Kreftforeningen og Statens strålevern utviklet et pedagogisk skoleprogram «Helt strålende» for ungdomstrinnet.

Solstråledagen

Dette tilbudet bygger på Sarpsborg kommune og INSPIRIA sin samarbeidsavtale, som forankrer helsefremmende undervisningstilbud. INSPIRIA er eneste vitensenter i Norge som har Helse som satsningsområde, med målsetting å bevisstgjøre barn og unge på fremtidsholdninger! På Solstråledagen møter barna et variert og spennende program på INSPIRIA der vi blant annet spør: Hva er egentlig sola? Hvorfor blir vi solbrente? Hvordan kan vi beskytte oss mot sola?

-Barna besøker Planetariet, deltar på sol-stafetter og de får lage UV-armbånd sammen med ansatte fra Kreftforeningen som forteller om sola og solbeskyttelse, sier Marianne Moe, formidler innenfor helse på INSPIRIA og ansvarlig for Solstråledagen. - Det er veldig flott at vi har fått etablert et så godt samarbeid med Kreftforeningen, med god nytteverdi for begge parter, avslutter hun.

Helt strålende – et skoleprogram for ungdom

Mellom 400-500 ungdomsskoleelever i Østfold og Akershus har allerede testet skoleprogrammet «Helt strålende» og gitt meget gode tilbakemeldinger. Dette pedagogiske undervisningsprogrammet, som inkluderer for- og etterarbeid, setter fokus på solvaner, solbeskyttelse og hvordan solas stråler påvirker huden i dag og noen år frem i tid med et forebyggende fokus på hudskader. «Helt strålende» er forankret i kompetansemålene i læreplanen.

INSPIRIA science center er et populærvitenskapelig opplevelses- og læringssenter i Sarpsborg innen matematikk, naturvitenskap og teknologi hvor de besøkende lærer ved å eksperimentere selv. I et vitensenter kan barn og voksne utforske fenomener knyttet til natur, miljø, helse og teknologi gjennom egen aktivitet og i samarbeid med andre.