Ving Norge AS

Sommeren 2013 er i sikte! Her er neste års sommernyheter.

Pressemelding   •   aug 23, 2012 15:00 CEST

Fortsatt sterk kjøpekraft i det norske markedet og nok en sommer med ytterst ustabilt vær med mye regn gjør at forventningene til chartersommeren 2013 er høye, sier Christian Fr. Grønli, administrerende direktør i Ving.

Konfliktløs sommer i Hellas

Sommersesongen 2012 bar tidlig preg av usikkerhet rundt den økonomiske situasjonen i Hellas, og et noe avventende marked. I takt med at værgudene ikke spilte på lag med de som hadde tenkt å tilbringe ferien i Norge tok bestillingene seg kraftig opp rett før skoleferien begynte, og salget til greske reisemål skjøt fart. En gresk sommer uten arbeidskonflikter tilhører de sjeldne, men sommeren 2012 går over i historien som trolig den beste på veldig mange år i så henseende. Ingen bankkonflikter, ingen taxistreiker og viktigst av alt, ingen flyvelederaksjoner.

35% av alle gjestene sendes til Tyrkia

Det forventes ingen vekst å snakke om for sommer 2013, da deler av sommer 2012 var preget av overkapasitet. Anslagsvis vil veksten kommende sommer bli på 1-2 %. Nok en gang er det de store charterreisemålene som er lokomotivene i bransjen. Tyrkia og Mallorca sammen med Kreta vil fortsatt være de dominerende reisemålene på charter for Ving. 35 % av all kapasitet vil gå til Tyrkiske reisemål neste sommer, med to nye flydestinasjoner på programmet med Dalaman og den nye flyplassen Gazipasa. Flyvningene til Gazipaza vil forkorte transfertiden til Alanyaområdet med over en time.

Sommerens nyheter fra Ving:

Comeback for Marmaris og Içmeler

Nå er Ving tilbake i Marmaris-bukten på den tyrkiske sørvest-kysten. Vi vet at nordmenn trives her – kanskje det er fordi bukten omgitt av grønne åser kan minne litt om en norsk fjord? Marmaris har en bra blanding av by- og strandliv, restauranter for enhver smak, en livlig bargate, elegant marina og varierte shoppingmuligheter. Naboen Içmeler er mindre og roligere, med en fin, kilometerlang strand.

De aller fleste av Vings hotell i Marmaris og Içmeler ligger like ved stranden. Vi kan by på både et familievennlig, lite SunGarden med bra leiligheter, all inclusive-hotell i forskjellige prisklasser og rimelige leiligheter nær utelivet.

Cala Mayor og Port de Andratx – to små nyheter på Mallorca

Cala Mayor er perfekt for de som vil kombinere strandliv og byferie. Et klassisk badested med fin strand, men samtidig en forstad til Palma – med taxi tar det ikke mer enn fem minutter fra Cala Mayor til Palma sentrum. Her har Ving både et klassisk førsteklassehotell rett ved stranden og et enklere mellomklassealternativ.

Port de Andratx er et av Mallorcas mer eksklusive hjørner, en vakker bukt hvor den store marinaen gir maritimt preg. Et behagelig sted for både seilere og andre livsnytere, og et utmerket utgangspunkt for å utforske Mallorcas vakre vestkyst med leiebil.

Topp 10 reisemål sommeren 2012:

1. Tyrkia, Alanya
  2. Mallorca
  3. Kreta, Chaniakysten
  4. Rhodos
  5. Gran Canaria
  6. Kypros
  7. Bulgaria, Albena og Golden Sands
  8. Kreta , Heraklion
  9. Tenerife
  10. Parga

For mer informasjon kontakt:

Christian Fr. Grønli, adm. dir i Ving på 97 64 57 50 eller salgs og driftsdirektør Marie-Anne Zachrisson på 90 92 20 07.

Ving er Norges største reisearrangør med reiser til mer enn 150 reisemål i 33 land. Ving arrangerer charterreiser, fleksible pakkereiser med rutefly, i tillegg til flybilletter og hotell for de som vil reise på egen hånd. Reisene selges via internett, telefon, i egne butikker samt utvalgte reisebyråer over hele landet. Ving Norge AS har 78 ansatte (årsverk) og ca. 400.000 reisende årlig. Ving er bransjevinner i Norsk Kundebarometers årlige undersøkelse.