NOVASOL AS

Sover dårligere i ferien

Pressemelding   •   nov 10, 2011 13:44 CET

Søvnplagene er litt mer utbredt blant kvinner enn blant menn, viser undersøkelsen, som er utført av YouGov for Novasol, Europas største utleier av ferieboliger.

45 prosent av kvinnene oppgir at søvnkvaliteten svekkes på reise. Blant menn er andelen 36 prosent.

– Vi ser også at unge mellom 18 og 34 år har noe større problemer enn eldre aldersgrupper. Det samme gjelder unge familier sammenlignet med voksne som reiser uten barn, sier Espen Hjulstad, leder for Novasol i Norge.

Han mener søvnproblemer kan reduseres hvis man gjør en grundig forhåndssjekk av stedet man skal reise til.

– Mange unge velger jo å bo i sentrum av turistmaskiner med hektisk natteliv, kanskje uten å tenke over at de trenger å sove litt innimellom. Og i barnefamiliene skal det ofte lite til før noen blir vekket av bråk. God lokalkunnskap før bestilling er viktig for å unngå at ferien blir mislykket, sier Hjulstad.

Gode rutiner

De som ferierer i leid hus eller hytte klager sjelden på støy i ettertid.

– Det skyldes nok at feriehusene som regel ligger i rolige omgivelser, ofte et stykke unna hoteller og bysentrum. Dessuten er det mange av gjestene som reiser tilbake til favorittsteder de kjenner, og da vet de hva de kommer til, sier Hjulstad.

For å sove godt på ferie er det viktig å holde fast ved flest mulig av de rutinene man ellers følger hjemme, ifølge overlege dr. med. Olav Skatvedt, leder av klinikken Søvnspesialisten på Jessheim.

– Vi mennesker er vanedyr, så store forandringer i døgnrytme og levevaner kan påvirke søvnmønsteret negativt. Det er de samme rådene for god søvn som gjelder, enten man er hjemme eller på ferie, sier Skatvedt.

Han anbefaler mørkt og kjølig soverom, stabile vaner for når man står opp og legger seg, og at man bruker avspenningsteknikker ved behov.

Senk tempoet

Samtidig er det lurt å unngå kaffe, te og cola etter klokken fem om ettermiddagen, avstå fra røyk og alkohol, samt verken å være sulten eller altfor mett når man legger seg. Unngå også sterkt lys hvis man må opp om natten. Noen av disse rådene kan det selvsagt være litt vanskeligere å følge i ferien enn ellers.

For at også barna skal få god søvn i ferien, råder han familier til å sørge for at ikke tempoet blir for høyt.

– Hvis det blir for hektisk og barna opplever ferien som stress, blir det vanskelig å roe seg om kvelden, sier Skatvedt.

Sovemedisiner som løsning er han skeptisk til, men anbefaler gjerne tilskudd av melatonin, som er kroppens eget søvnhormon.

– I Norge fås melatonin på resept på apoteket. I en rekke andre land kan det kjøpes reseptfritt. Mange benytter det for å bedre søvnen ved forflytning mellom tidssoner, men det kan godt brukes også i andre sammenhenger for å unngå svekket søvnkvalitet, sier overlege Olav Skatvedt.

NOVASOL A/S og dansommer A/S udgør NOVASOL Gruppen med hovedkvarter i Hellerup, Danmark. NOVASOL Gruppen har datterselskaber i 9 europæiske lande, inklusiv 40 servicekontorer i Danmark og resten af verden, og beskæftiger mere end 1.500 permanente og midlertidige medarbejdere. Med 30.000 feriehuse i 24 europæiske lande er NOVASOL Gruppen den største europæiske udbyder af feriehusudlejning. I 2009 sendte NOVASOL Gruppen 1,3 millioner personer på ferie. NOVASOL og dansommer er en del af Wyndham Worldwide (NYSE: WYN).