Reiseliv 2010

Spansk stemning på Reiseliv

Pressemelding   •   jan 12, 2010 16:14 CET

Vi er stolte over at Spania har fått æren av å være regionpartner under årets Reiseliv, en stor anerkjennelse for Spania, det ledende landet innen feriereiser. Dette er en stor mulighet for oss til å informere om de mange mulighetene, mangfoldet, den høye kvaliteten og innovasjon som karakteriserer ferielandet Spania.

Spania er landet for deg som ønsker en innholdsrik ferie av høy kvalitet, kun et par timers flytur fra Norge. Her finner du alt fra sol, strender, kultur, sport, natur, tradisjoner til utsøkt gastronomi, noe for enhver smak.

”Q” de Calidad og Horizonte 2020.

Spania legger stor vekt på kvalitet, høy standard og innovasjon, som gjenspeiler seg i de to prosjektene ”Q” de Calidad – Q for kvalitet – og Horizonte 2020 – Horisont 2020. Dette prestisjefylte kvalitetsmerket har blitt gitt til både naturområder, turistkontorer, strender, kursteder, golfbaner, transportselskaper og overnattingssteder. Fomålet med disse prosjektene er å tilfredsstille de reisendes krav samt styrke konkurransedyktigheten til den spanske turistsektoren slik at Spania fortsetter å bevare sin posisjon som turistdestinasjon i verdenstoppen.

Her følger noen av de spanske stjerneproduktene:

Gastronomisk turisme : Den spanske kokkekunsten er en sammensmelting av nye smaker og tradisjonsrike oppskrifter basert på ferske råvarer med internasjonalt kjente chef´er i spissen.

Aktiv turisme og natur : Hvis du liker naturen og aktiv turisme er Spania det perfekte landet for deg. Her finner du spektakulære landskap som spenner fra kyst- og fjellandskap, eventyrlignende skoger, vulkanlandskap, gullfargede og svarte strender, mektige klipper og daler med bananplantasjer. Lava fra vulkaner smelter sammen med grønne fjell og krystallklart vann, og som gir Spania dets særegne og varierte landskap. Spania er et paradis for deg som elsker eventyr og å være i aktivitet. Du kan padle i kajakk eller kano ned frådende fossefall og stryk, raftig, strikkhopping, hanggliding, klatring eller delta på juvvandringer. Og glem heller ikke at du kan stå på ski i Spania.

Golf, vannaktiviteter og kursteder : I Spania kan du spille golf hele året, i et stabilt og behagelig klima, og etter en spennende dag på golfbanen kan du slappe av på et av de mange fantastiske kurstedene som Spania er kjent for.

Kultur: Hvis du tar Spanias geografiske forskjeller og varierte landskap, invasjoner, immigrasjoner, ekspansjoner og erobringer, da får du spansk kunst. Det kulturelle høydepunktet i 2010 er Det hellige året – Año Santo Xacobeo som feires langs Camino de Santiago.

De spanske byene : De kosmopolitiske byene og de rolige landsbyene er fascinerende biter i det mangfoldet som karakteriserer Spania, i tillegg til innbyggernes gjestfrihet og vennlighet. I tillegg til de levende tradisjonene som holdes i hevd i de spanske byene, finner du også klassiske musikkfestivaler, opera, utendørs pop-konserter, jazz, filmfestivaler, teater, dans, ballett, kunstutstillinger og innovative museer.

På Spania sin stand på Reiseliv, D05-32 i Hall D, kan du la deg forføre av fyrrig flamenshow eller smake deilig spansk serranoskinke, spansk kake eller nylaget paella. Barna kan få undervisning i flamencodansen, bli med i tegnekonkurranse eller se ballongmannen Glenn knytte fantasifulle dyr. Spania inviterer til konkurranser med flotte reisepremier til bla Gran Canaria, Tenerife, Lanzarote, Fuerteventura og Paradorhotellene.

Torsdag 14. og fredag 15. januar, under Reiseliv B2B, vil det i News Café blir Jens A. Riisnæs som fortelle om Spania for den ”moderne” reisende, mens fredag presenterer David Gómez from Turismo Valencia, ”Valencia – the incentive city”.

På Reiseliv-konferansen Store Begivenheters Betydning, fredag 15. januar kl 0900-1200, vil Barcelonas internasjonale turistdirektør, Josep Anton Rojas, fortelle hvordan Barcelona ble verdens beste begivenhetscase.

I News Café kan du lørdag 16. januar få vite mer om fotturer i Spania, på Kanariøyene og på Mallorca. Søndag 17. januar inviterer Brita Blomqvist deg til å oppdage det ukjente Spania.

Pressekontakt:

Karen Sand       Presseansvarlig Spanias Ambassade Turistavdelingen                 tlf: 415 24 214

Se alle pressemeldinger fra Reiseliv og utstillere på www.messe.no/reiseliv