Reisefeber

Spar penger på å ta juleshoppingen i utlandet

Pressemelding   •   des 12, 2011 11:32 CET

Undersøkelsen gjennomført av FOREX Bank og Reisefeber viser at det er store summer å spare på årets julegaver. Av byene som er med i undersøkelsen er Oslo ikke overraskende dyrest. New York er billigst, etterfulgt av Bangkok, London og Dubai.

New York og London er populære weekendreisemål i desember. Her er det mange rimelige hotell, spennende shopping og bredt utvalg av aktiviteter. Reiser man i ukedagene eller i begynnelsen av januar blir shoppingreisen enda billigere, sier salgsdirektør for Reisefeber, Lena Wennerstein.

Hjemmeelektronikk er spesielt billig i New York. En iPad 2 koster for eksempel 4690 kroner i Oslo, mens man kun betaler 3586 kroner i New York. Et Canon digitalkamera som koster 7490 i Oslo, er cirka 30 prosent billigere i New York der det koster 5202 kroner.

– Takket være den sterke kronen sparer nordmenn mye penger på en rekke produkter, selv om det legges til moms utenfor EU. I vår julegavesekk kan man spare hele 30 prosent sammenlignet med prisene i Norge, sier Country Manager i FOREX Bank, Rune Viermyr.

Så mye billigere blir julegavesekken

FOREX’ julegavesekk består av en iPad 2 32 Gb Wifi, et par Converse-sko, en Playstation 3 320 Gb, et Canon 60d kamera  og en Chanel no 5 100 ml Edp-parfyme.

Sammenlignet med Oslo

New York

29,9 prosent billigere

Bangkok

20,3 prosent billigere

London

19,4 prosent billigere

Dubai

15,1 prosent billigere

4,5  prosent billigere

Nordmenns favorittsteder for juleshopping

Ifølge Reisefebers undersøkelse

London

New York

København

Hvorfor kjøper du julegaver i utlandet?
Ifølge Reisefebers undersøkelse

Billigere 56 prosent

Morsommere/mer trendy 46 prosent

Bedre utvalg 42 prosent

Indeks  for Julegavesekken er gjennomført av FOREX Bank i november, og basert på valutakursen for 05/12 2011.

Reisefebers webundersøkelse består av 2736 respondenter.

Om Reisefeber:

Reisefeber.no er en komplett reisetjeneste tilgjengelig 24 timer i døgnet. Med Internett som salgskanal kan Reisefeber.no tilby en langt mer oppdatert produkt portefølje enn tradisjonelle reisebyråer. Reisefeber legger også stor vekt på et redaksjonelt innhold som skal hjelpe kunden å orientere seg i markedet.

Om FOREX Bank:
FOREX Bank har siden 1965 vært markedsledere på reisevaluta i Norden. Siden midten av 2003 har banken tilbudt flere banktjenester som lån, betalingsformidling, kassaservice, samt kreditt- og betalingskort. FOREX Bank eksisterer på over 110 sentralt beliggende steder over hele Norden og på internett.